میزان روغن مصرفی مردم تهران کاهش یافته است

۳۰ آبان ،

طی یک طرح تحقیقاتی در خصوص میزان روغن مصرفی مردم تهران مشخص شد که این میزان نسبت به ده سال قبل از سی گرم به ۱۱ گرم کاهش یافته است.

به گزارش تفسیری خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ آناهیتا هوشیار راد، کارشناس ارشد علوم تغذیه و پژوهش یار گروه تحقیقات تغذیه انیستیتو، تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور امروز سی آبان در نشست خبری افزود: طرحی تحقیقاتی با هدف بررسی تعیین الگوی مصرف کمی و کیفی روغن و چربی های خوراکی خانوارهای شهر تهران برای به روز کردن اطلاعات مصرفی به تصویب رسید.

این طرح که حدود ۴ ماه به طول انجامید بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ خانوار را در ۲۲ منطقه تهران در خصوص میزان و نوع مصرف روغن خوراکی مورد پرسش و پاسخ قرار داد.

وی با اشاره به اینکه آخرین اطلاعات مربوط به میزان و نوع روغن مصرفی مربوط به دهه ۸۰ بوده عنوان کرد: بر اساس اطلاعات دهه هشتاد میزان روغن مصرفی مردم ۴۶ گرم در روز بوده که سهم عمده ی آن مربوط به روغن نباتی جامد بوده است که با توجه به فرهنگ سازی خوبی که در کشور در خصوص مضرات مصرف روغن جامد به اسید چرب ترانس صورت گرفته است که فرهنگ مردم در خصوص مصرف روغن های خوارکی از روغن جامد به روغن مایع تغییر پیدا کرده است.

هوشیار راد ادامه داد: نتیجه این طرح تحقیقاتی نشان داد که میانگین سرانه مصرف مجموع روغن ها و چربی های خوراکی که حدود سی گرم در روز بوده به ۱۱/۵ گرم در روز کاهش یافته است همچنین افزایش چشم گیری در میزان مصرف روغن مایع از ۵ درصد به ۵۸ درصد صورت گرفته است.

۴۵ درصد خانوار های مورد بررسی مصرف روغن نباتی جامد داشته و ۴۴ درصد روغن سرخ کردنی مصرف می کردند.

در واقع عمده ترین روغن های مصرفی در پخت و پز محدود به روغن های مایع و سرخ کردنی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: میزان مصرف در خانوارهای شهری تهران نسبت به سال های قبل کمتر شده و ترکیب روغن های مصرفی نیز بهتر شده است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.