میزان کشته‌های جاده‌ای به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۶ نفر است

میزان کشته‌های جاده‌ای به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۶ نفر است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه امسال دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر از جاده های کشور به دوربین های کنترل و نظارت بر سرعت خودروها مجهز می شوند گفت:میزان کشته‌های جاده‌ای به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۶٫۸ و به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۸٫۵ نفر است.

به نقل از مهر، شهریار افندی زاده ظهر سه شنبه در سومین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای که با یک ساعت و ۳۰ دقیقه تاخیر آغاز شد، اظهار داشت: وقتی به حوادث رانندگی توجه می کنیم، نگاه تنها به جاده نیست. ۳۰ درصد تلفات رانندگی درون و حومه شهر رخ می دهد.

وی با اعلام اینکه دولت توجه ویژه ای به راهسازی دارد، گفت: هم اکنون ۲۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که ۸۰ هزار کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است. امروزه ۹۰ درصد حمل و نقل مسافر و بار توسط جاده ها و به صورت زمینی انجام می شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، تلفات رانندگی در سالهای ۸۴ و ۸۵، ۲۷ هزار کشته بود که این آمار در سال گذشته با تلاش فراوان به ۲۰ هزار نفر رسید. سهم راه های برون شهری از تلفات رانندگی ۶۱ درصد و راه روستایی صد در صد است.

به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل کشور بر اساس شاخص های سلامت در سال ۲۰۰۹، میزان کشته های تلفات رانندگی در کشور بر اساس ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برای ایران تلفات ۳۱٫۲ درصدی و به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۱۳٫۵ نفر تعیین شده است. هم اکنون میزان کشته ها به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۶٫۸ و به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۸٫۵ نفر است. بر اساس سیاست های برنامه پنجم توسعه در هر سال باید ۱۰ درصد از میزان تلفات کاهش یابد که در سال گذشته این آمار ۱۳٫۷ درصد بود.

افندی زاده با اعلام اینکه نصب دوربین های نظارت، مدیریت جاده، نوسازی ناوگان حمل و نقل و گسترش مراکز معاینه فنی سنگین از اقدامات موثری بود که در سالهای اخیر انجام شد، گفت: فقدان نظام ثبت تخلفات، کافی نبودن سیستم های هوشمند، فرسودگی ناوگان بار و هماهنگ نبودن ظرفیت سامانه ها با تقاضاها از نقاط ضعف است.

وی از نصب دوربین های نظارت در ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر از جاده های کشور خبر داد و افزود: هم اکنون ۲۲ دستگاه هواشناسی در گردنه های کشور نصب شده است که این دستگاه ها تا پایان شهریور ماه به ۵۸ دستگاه می رسد.

سه شنبه ۲۶ اردیبهشت   ۱۵:۱۰

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.