ناتو: شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است

نیروهای ناتو در افغانستان گفته‌اند که شمار تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی این نیروها ۵۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی، راجر نوبل، معاون عملیاتی ناتو گفت که این آمار، کاهش تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه سال جاری میلادی در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گفته نوبل، در ۹ ماه نخست سال گذشته میلادی ۴۲۶ غیرنظامی در جریان عملیات‌ هوایی ناتو و بیش از ۲۵۰۰ تن دیگر در حملات طالبان کشته شدند. اما امسال عملیات‌ نظامی ناتو منجر به کشته شدن تنها ۲۰۲ نفر شده و طالبان مسئول کشتار ۲۴۰۰ غیرنظامی دیگر بوده‌اند.

این مقام ناتو تاکید کرد که تلاش‌ها برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در افغانستان افزایش یافته و در نظر است که آمار تلفات غیرنظامیان تا آخرین حد ممکن کاهش یابد.

راجر نوبل افزود: شورشیان مسئول ۸۱ درصد تلفات غیرنظامیان هستند و ممکن است این آمار بیشتر باشد. ایساف مسئول هفت در صد تلفات است که در مقایسه به سال گذشته این رقم ۵۳ درصد کاهش یافته است و نیروهای افغان مسئول تنها سه درصد تلفات هستند. مسول ۹ درصد تلفات غیرنظامیان مشخص نیست و تشخیص آن کار ساده‌ای هم نیست.

تلفات غیرنظامیان در چند سال اخیر در افغانستان موضوع داغ و حساسی بوده است.

کشته شدن غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان بارها باعث تنش در روابط حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان و متحدان بین‌المللی او شده است.

در سال‌های اخیر هر ژنرالی که به عنوان فرمانده کل نیروهای ناتو به افغانستان آمده، کاهش تلفات غیرنظامیان را از مهم‌ترین اهداف خود اعلام کرده است.

یکی از مواردی که به گفته مقام‌های دولت افغانستان هم تلفات و بازداشت افراد را در پی داشته و هم در مواردی با فرهنگ اجتماعی سازگاری نداشته، عملیات شبانه نیروهای خارجی بوده است.

کرزای پیش از امضای قرارداد استراتژیک با آمریکا، توقف این نوع عملیات را به عنوان پیش شرط امضای این قرارداد مطرح کرد و در نهایت آمریکا هم آن را پذیرفت.

پس از امضای این قرارداد، رهبری عملیات شبانه به نیروهای افغانستان واگذار شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.