ناخن‌هایی که راز شما را آشکار می‌کنند

اردیبهشت ۱۴۰۳

ناخن‌ها هم احتیاج به مراقبت و رسیدگی دارند و حتی شاید کمی بیشتر از اعضای دیگر، چون کوچک‌ترین علامت در ناخن ممکن است حاوی پیامی بر ضد سلامتی باشد.

بهروز باریک بین،متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ناخن، عضو بسیار مهم از نظر زیبایی و فیزیولوژیک است که کمک به بهتر گرفتن اجسام توسط انگشتان و افزایش دقت برای کارهای ظریف می‌کند. به عنوان مثال کسی که دچار کم خونی است روی ناخن صورتی کمرنگ است که به معنای پایین بودن میزان هموگلوبین فرد است. 

این متخصص پوست اظهار داشت: منقوط (نقطه نقطه شدن) ناخن‌ها تا جدا شدن ناخن از بسترش و ایجاد پوسته‌های ضخیم در زیر صفحه ناخن، علائم بیماری صدف یا پسوریازیس است. 

وی گفت: همچنین در بیماری «لیکن پلان» روی ناخن شیارهای طولی خاصی ایجاد می‌شود و در موارد پیشرفته فرد به کلی ناخنش را از دست می‌دهد و جوشگاه مثلثی شکل در بستر ناخن باقی می‌ماند. 

باریک بین افزود: اشخاصی که دچار اگزما، قارچ می باشند باید برای تشخیص به متخصص پوست مراجعه کنند. پزشک با انجام آزمایشات قارچ‌شناسی می‌تواند در درمان به بیمار کمک کند. 

وی گفت: علامت بسیار مهم که هم باید به آن آگاه باشند این است که گاهی اوقات بافت‌های رنگی تیره رنگی روی ناخن به وجود می‌آید که باید به آن توجه کرد. 

باریک بین در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر امکان درمان کامل این بیماری‌ها پاسخ داد: بعضی از این بیماری‌ها جنبه ارثی دارند به طور مثال پسوریازیس و لیکن پلان اگر زود درمان شود می‌شود از پیشرفت تخریب جلوگیری کرد. بسیار از اوقات مشکلات توسط خود فرد ایجاد می‌شود به طور مثال خانم‌هایی که بسیار از لاک ناخن و پاک کننده‌ها مثل «استون» استفاده می‌کنند باید بدانند که این کارشان سبب شکننده شدن و ریش ریش شدن و خشک شدن ناخن‌ها می‌شود. کسانی که بسیار با آب سروکار دارند یا کسانی که بیماری قند دارند دچار التهاب و عفونت در ریشه ناخن‌ها می‌شوند و همین‌ها سبب بد شکل شدن ناخن‌ها می‌شود. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.