ناسا در صدد حل مشکل هواپیماهای مافوق صوت

دانش > تحقیق‌و‌ تولید  –  ناسا امیدوار است با آزمایش برنامه‌های رایانه‌ای خود بر روی پهپاد جدید بتواند مشکل انفجار صوتی در هواپیماهای مافوق صوت را بر طرف کند

به گزارش ایسنا، برخورد هوا با قسمت جلو هواپیماهای مافوق صوت در زمان شکستن دیوار صوتی باعث ایجاد صدایی شبیه انفجار می‌شود که انفجار صوتی (sonic boom)‌ نامیده می‌شود. این مسأله یکی از مشکلات اصلی استفاده از جت‌های مافوق صوت در خطوط هوایی سراسر دنیا محسوب می‌شود.

محققان ناسا قصد دارند شیوه انطباق یک هواپیمای بدون سرنشین روباتیک را در پروازهای مافوق صوت مورد بررسی قرار دهند.

پهپاد x-56a که توسط محققان شرکت لاکهید مارتین و آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا طراحی شده است،‌ دارای بال‌های نازک، بلند و انعطاف پذیری است که با سرعتی کمتر از سرعت صوت پرواز می‌کند.

طول پهپاد x-56a دو متر و بال‌های آن ۸٫۵ متر است و نمونه آزمایشی هواپیما تابستان جاری در تحقیقات ناسا مورد آزمایش قرار می‌گیرد. محققان قصد دارند برنامه‌های رایانه‌ای را روی این پهپاد مورد آزمایش قرار دهند که باعث ایجاد لرزش‌های غیرقابل کنترل ناشی از فشار هوا بر روی بال‌ها می‌شود.

گری مارتین، معاون پروژه بال‌های هواپیمای مافوق صوت ناسا تأکید می‌کند: بال‌ها و بدنه انعطاف‌پذیر می‌تواند باعث کاهش چشمگیر وزن هواپیما شود و نتایج این آزمایش می‌تواند برای طراحی جت‌های مافوق صوت سبک‌تر و کم‌صداتر از جمله هواپیمای مافوق صوت x-54 مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.