نامه سرگشاده به دبیرشورای عالی فضای مجازی

در خبرهای هفته گذشته بحث انتقال «مرکز تحقیقات مخابرات»، به زیر مجموعه شورای عالی فضای مجازی توسط «دکتر اخوان» و مخالفت وزارت ارتباطات و حواشی آن یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که از زمان تاسیس این شورا بر خروجی سایت‌های خبری قرار گرفته است.
رهبر معظم انقلاب در اسفند ماه گذشته شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند که بر اساس حکم معظم له اختیار کافی در تقنین و وضع مقررات و همین‌طور اجرا برخورددار است تا وضعیت فضای مجازی در کشور سامان دهند. رهبر انقلاب در حکم خود برای اجرایی شدن این امر بر تشکیل مرکز ملی فضای مجازی تاکید می‌کنند. این مساله در میان فعالان مجازی بارقه‌ای از امید ایجاد نمود تا با ایجاد ساختاری واحد فضای مجازی از حکومت ملوک‌الطوایفی دستگا‌ه‌های اجرایی، فرهنگی، امنیتی نجات یابد. امری که موجب شده بود برخی حوزه‌‌ها زمین مانده باشد و برخی حوزه‌ها میان متولیان متعدد سیاست‌گذاری‌های مختلفی صورت گیرد و از موازی کاری تا خنثی‌کردن کارهای یک دیگر رخ بنماید.

** شورای عالی کم‌کار
با این اوصاف ۸ خرداد ماه که ریاست جمهوری حکم دکتر اخوان را به عنوان رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور صادر کرد این تاخیر موجب تحذیر در میان صاحب نظران شد که سرنوشت شورای عالی فضای مجازی هم به سرانجام نیک نرسد و به مجموعه ایستا و غیر کارآمد بدل گردد. رونامه همشهری در یادداشت شورای کم کار به قلم حمید ضیائی پرور در این خصوص نوشت:
«می‌توان پیش‌بینی کرد که شورای‌عالی فضای مجازی نیز در تار و پود سیستم بوروکراتیک به یکی از شوراهای هم عرض شوراهای اسمی دیگر در این عرضه مانند شورای‌عالی فناوری اطلاعات، شورای‌عالی اطلاع‌رسانی، شورای‌عالی انفورماتیک و شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شود.»
امری که متاسفانه با انتشار اخبار حول حوزه مرکز مخابرات بیشتر به این شائبه دامن می‌زند که نه دوستان وزارت ارتباطات ملتفت این موضوع شده‌اند که بنای ایجاد چه اتفاق بزرگی گذاشته شده است و برای بستر سازی برای وقوع آن نیاز به همراهی و تلاش ذیل نهاد بالادستی شورای عالی فضای مجازی است. از سوی دیگر هم شورای نو پای مذکور که در ایجاد و استارت فعالیت‌ خود هم به نظر چابکی لازم را نداشت و با تامل و وسواس زیاد شروع به کار کرده است نیز جایگاه خود را هنوز در نیافته است و توان ضعیف و جوان خود را به جای تقویت بنیان مرکز ملی فضای مجازی به دعواهای خرد با فلان نهاد و اداره تقلیل داده است. گویا نه اینکه مرکز دولتی مذکور و تمامی مراکز مشابه زین پس باید در راستای فعالیت‌های مرکز ملی فضای اقدامات خود را ساماندهی نمایند.

**‌ نیاز به قرارگاه عملیاتی در حوره نرم‌افزار، سخت‌افزار و محتوا
در پایان باید متذکر شد همان‌گونه که پیش ازین به وسیله همین قلم منتشر شده است شورای عالی فضای مجازی به عنوانی نهاد بالادستی باید در جایگاه نهادی سیاست‌گزار و اجرایی چنین نهاد‌هایی را به عنوان دستگاه‌های تحقیقاتی فرو دستی خود به کار گیرد تا بتواند در عین چابکی با اقتدار نسبت به فضای مجازی عمل نماید و باید تاکید کرد فضای مجازی محدود به بستر فنی آن نمی‌باشد و باید در ساختار ایجاد شده به صورت پویا و عملیاتی در حوزه نرم افزاری و محتوایی نیز تصمیم‌گیری و اجرا صورت گیرد.
تریبون مستضعفین-سید عبدالحیدر موسوی

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.