ناهنجاری های جسمی و روانی در ازدواج های فامیلی شیوع بیشتری دارد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : دکتر ابراهیم رزم پا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پژوهشی دریافت؛ تمامی ناهنجاری ها و اختلالات فیزیولوژیکی و روحی در ازدواج های فامیلی بسیار بیشتر از ازدواج های غیر فامیلی روی می دهد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از شفقنا ؛ در نتیجه تحقیقات پژوهش دکتر رزم پا آمده است: همانطور که می دانیم یکی از بیماریهایی که در درمانگاههای اطفال، گوش و حلق و بینی، و جراحی پلاستیک و دندانپزشکی مواجه می شویم، ناهنجاری های گوش و حلق و بینی است. این بیماریها و یا به عبارتی آنومالی های مادرزادی که درصد قابل توجهی از آنها حاصل ازدواج های فامیلی می‌باشد نه تنها سبب تغییر در شکل ظاهری شده و مشکل زیبایی شدید برای نوزاد ایجاد می کنند، بلکه سبب ایجاد ناراحتی‌های عاطفی و روانی، مشکلات کار کردن فرد در اجتماع و حتی تهدید حیات بیمار می شوند.

گفتنی است؛ هدف این مطالعه تعیین شیوع ناهنجاریهای گوش و حلق و بینی در ازدواج فامیلی طی سال های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ در مراجعه کنندگان به درمانگاه مشاوره ژنتیک بیمارستان امام خمینی است، تا بدینوسیله نقش ازدواج های فامیلی، جنس، نوع ازدواج والدین و الگوی توارثی را تعیین نموده و با دانستن تأثیر این موارد و کاستن عوامل مؤثر از شیوع این بیماریها در اجتماع بکاهیم.

لازم به ذکر است، روش انجام این پژوهش به این صورت بوده است که ابتدا از بین ۳۵۰۳ پرونده که جهت مشاوره در دو سال ۷۸ و ۷۹ مراجعه کرده بودند، ۲۰۶ پرونده که ناهنجاری ENT داشتند جدا گردید از بین ۲۰۶ پرونده ۱۵۷ پرونده مربوط به ازدواج فامیلی و ۴۹ پرونده مربوط به ازدواج غیرفامیلی بود. در بین ۱۵۷ پرونده یا به عبارتی شجره نامه ۴۹۶ مورد حاصل ازدواج فامیلی بودند که ۲۱۹ مورد اختلال ENT و ۲۷۷ مورد سالم و یا اختلال غیر ENT داشتند.، پس این ۲۱۹ مورد بررسی و توسط نرم افزار SPSS هر بیماری براساس فامیل و غیرفامیل، نسبت فامیلی والدین، الگوی توارثی و جنس مجزا گردیدند.

طبق نتایج این بررسی؛ در بین ۴۹۶ مورد چهار بیماری از شیوع بسیار بالایی برخوردار بودند که شامل کرولالی، نیمه شنوایی، شکاف کام، شکاف لب با یا بدون شکاف کام که کرولالی ۱۱۵ مورد ( ۶ /۲۳درصد )، نیمه شنوایی ۵۳ مورد (۷/۱۰ درصد)، شکاف کام ۵ مورد که (۱ درصد)، شکاف لب با یا بدون شکاف کام ۱۲ مورد ( ۴/۲ درصد ) موارد را شامل می شده است و شکاف کام همراه اختلالات دیگر ۱۶ مورد بود.

نتیجه گیری؛

تقریبا در تمام موارد وجود ناهنجاری ها پزشکی در ازدواج های فامیلی بیشتر بوده و بر حسب نوع بیماری، گاه تفاوتهائی در دو جنس نیز وجود داشت و همچنین، الگوهای توارثی متفاوتی برحسب نوع بیماری، داشتیم.

گفتنی است این پژوهش توسط دکتر ابراهیم رزم پا فوق تخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتشار یافته است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.