ناکامی مخالفان برای برکناری مالکی

جام جم آنلاین: رئیس جمهورعراق تاکید کرد: درخواست رد صلاحیت مالکی به حد نصاب خود نرسیده و آن را به پارلمان ارسال نمی کنم.

به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد، همزمان با تلاش مخالفان نوری مالکی برای برگزاری اجلاسی در شهر اربیل در شمال عراق که قرار است امروز (یکشنبه) با حضور سران العراقیه، کردها و جریان صدرآغاز شود، جلال طالبانی رئیس جمهور عراق در بیانیه ای رسما همه گروه ها را به مشارکت در نشست ملی در بغداد دعوت کرد.

دراین بیانیه طالبانی تاکید کرده است: درخواست مخالفان مالکی برای رد صلاحیت نخست وزیر عراق به حد نصاب خود نرسیده است و از نظر قانونی نیز او این حق را دارد که این درخواست را به پارلمان ارسال نکند.

در بیانیه رئیس جمهور عراق آمده است : پیش از این عده ای از سران گروه های مخالف مالکی از طالبانی خواسته اند تا امضاهای جمع شده برای برکناری مالکی را رسما به پارلمان ارسال کند تا مجلس نیز بر اساس قانون اساسی عراق مالکی را رد صلاحیت کرده و او را برکنار کند.

طالبانی در این بیانیه تصریح کرده است : مخالفان مالکی صد و شصت امضا شامل العراقیه ، کردها ، جریان صدر و عده ای از نمایندگان مستقل را تقدیم کردند که من نیز با تشکیل هیئتی ویژه امضاهای ارائه شده را بررسی کرده و پس از ان مشخص شد که در این میان یازده تن از اعضای العراقیه امضاهای خود را پس گرفته و دو تن دیگر نیز خواستار تعلیق امضاهای خود شدند.

طالبانی اضافه کرده است : با این وجود امضاهای ارائه شده به حد نصاب قانونی خود نرسیده است و ان را به پارلمان ارسال نمی کنم.

بر اساس قانون اساسی عراق نمایندگان مجلس بایستی برای تغییر نخست وزیر کشور حداقل صد و شصت و سه رای مثبت را جمع آوری کنند.

رئیس جمهور عراق همچنین از اقدام برخی گروه های سیاسی که اسامی عده ای برای جایگزین کردن مالکی را مطرح کرده بودند انتقاد کرد.

وی گفته است: مطرح کردن نام نخست وزیر جدید توسط برخی جریان ها خلاف قانون است و بر اساس ماده ۶۱ قانون اساسی عراق این تنها رئیس جمهور است که رسما نام اصلی جایگزین نخست وزیر را معرفی می کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.