نباید به اسم آزاداندیشی “آزادی” را محدود کنیم

عضو شورای مرکزی عدالتخواه گفت: برخی از افراد محافظه‌کار با صدور احکام عجیب مانع برگزاری کرسی‌ها می‌شوند و همه باید به این امر واقف باشند که مشی رهبری باید به عنوان اصل قرار گیرد تا فضای اندیشه رشد پیدا کند.

مهدی خوجگی عضو شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه در گفتگو با خبرنگار دانشگاهممتازنیوز، در ارتباط با روند برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه، اظهار داشت: تاکنون آن فضایی که شایسته جمهوری اسلامی بوده در روند اجرای کرسی ها به طور کامل در دانشگاه‌ها اجرا نشده است.

وی افزود:‌ فضایی که بعد از فتنه ۸۸ در دانشگاه‌های کشور شکل گرفت سیاست‌زدگی را در بین جوانان دانشجو فراهم و تا حدودی فضای آزادانه کرسی‌ها را بر دانشجویان تنگ کرد.

این فعال دانشجویی گفت: برداشت‌های اشتباه و نادرست از کرسی‌های آزاداندیشی از سوی مسئولین و برگزار کننده‌ها در مسیر اجرایی آن از دیگر دلایل عدم اجرای صحیح فضای باز کرسی‌ها برای دانشجویان است.

عضو شورای مرکزی عدالتخواه بیان داشت: اکثر کرسی‌هایی که تا کنون در دانشگاه‌ها شکل گرفته اغلب به صورت یک تریبون آزاد و مناظره بین دو نفر بوده که متاسفانه بحث و تبادل نظر توسط دانشجویان در مباحث فکری -عملی کنار گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون فضای واقعی کرسی‌ها در دانشگاه‌ها شکل نگرفته است؛ گفت: گرایش دانشجویان به حاشیه ها و همچنین سیاست‌زدگی آنان باعث فروکش کردن سطح اندیشه می شود و آن مسائلی را که تیتر اول رسانه‌ها است به عنوان ملاک اصلی موضوعات کرسی‌های آزاد اندیشی قرار می‌ دهد.

خوجگی با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولین خاطرنشان کرد: برخی از افراد محافظه‌کار با صدور احکام عجیب مانع برگزاری کرسی‌ها می‌شوند و همه باید به این امر واقف باشند که مشی رهبری باید به عنوان اصل قرار گیرد تا فضای اندیشه رشد پیدا کند.

وی با بیان چگونگی شکل‌گیری عمل زدگی به عنوان یک آفت در بین دانشجویان گفت: افکار متفاوتی که به دنبال یک هدف مشترک فعالیت می‌کنند، اگر چنانچه این فعالیت‌ها مبتنی بر یک نظام فکری منسجم نباشد نوعی عمل زدگی شکل می‌گیرد و در فضای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به شکل منفی تاثیرگذار است.

عضو شورای مرکزی عدالتخواه اضافه کرد: تدوین آئین‌نامه با اعمال محدودیت برای دانشجویان به عنوان یک مانع برای ایجاد فضای کاملا آزادانه در ابراز بیان و تفکرات مختلف از سوی دانشجویان عمل می کند.

وی تصریح کرد: اگر تدوین آئین نامه در راستای دفاع از آزادی باشد مطمئنا مفید خواهد بود و‌ نباید به اسم آزاداندیشی آزادی را محدود کنیم.

خوجگی در پایان خاطرنشان کرد:‌ اگر تدوین آئین نامه از سوی شورای دانشجویان صورت بگیرد قطعا مفید خواهد بود.

/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.