نتایج مذاکرات هسته​ای یک ماه گذشته چه بود؟/ارائه پاسخ​های غرب به ایران تا پایان ماه رمضان

نسرین وزیری: تحلیل​های مختلفی از بی​نتیجه بودن و یا به شکست انجامیدن مذاکرات مسکو در رسانه​های داخلی و خارجی {اینجا و اینجا} ارائه شده بود که برآمده از یک جمله کاترین اشتون در نشست خبری مشترکش با سعید جلیل بود که گفت: «ما امروز متوجه شدیم که فاصله زیادی با هم داریم.» {اینجا} سعید جلیلی هم با تاکید بر مواضع پیشین ایران در نشست بغداد بار دیگر اعلام کرد که «اعضای ۱+۵ در معرض انتخاب هستند که بخواهند از مسیر بن‌بست گذشته خارج شوند و در مسیر همکاری با جمهوری اسلامی ایران گام بردارند». هرچند طرف ایرانی این مذاکرات را جدی گرفته و با دست پر –ارائه پنج محورمشخص برای ادامه مذاکرات– به مسکو رفته بود، اما طرف غربی با اتخاذ مواضعی تکراری نظیر اینکه «همچنان ابهاماتی وجود دارد»؛ این دور را نیز همچون مذاکرات بغداد بدون دستاورد مشخص به پایان رساند. اشتون بار دیگر از سه شرط ۱+۵ برای ادامه مذاکرات سخن گفت که حاکی از «توقف غنی‌سازی۲۰درصد، تحویل ذخایر و تعطیلی فردو» بود.

راه حل طرفین که پیشنهاد ایران بود و با موافقت ۱+۵ مواجه شد، برگزاری نشست​های کارشناسی میان معاونین دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران و کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در فاصله میان دیدارهای جلیلی و اشتون بود. این در حالی است که جلیلی با صراحت اعلام کرد که «هر رفتاری که غیرسازنده باشد ما نیز پاسخ متناسب با آن را خواهیم داد». اشتون هم متقابلا اظهار داشت: «این با ایران است که تصمیم بگیرد که مسیر دیپلماسی موفق شود یا نه و آیا آماده است که بر سر گام‌های مشخص توافق شود یا نه». {اینجا} وجه مشترک اظهارت نماینده ایران و اتحادیه اروپا بر این بود که هیچ کس نمی‌خواهد صرفا مذاکره برای مذاکره داشته باشد و باید وارد بحث محتوا شد.

گفت‌وگوهای کارشناسی هیات‌های فنی، حقوقی و سیاسی ایران و ۱+۵ با حضور نمایندگان دو طرف و نماینده کاترین اشتون۱۳ تیرماه در استانبول انجام شد.نشستی که صرف تشریح پیشنهادهای طرفین شد و خروجی​اش ادامه مذاکرات از سوی هلگا اشمید و علی باقری بود. {اینجا}.

این نشست ۴ تیرماه بار دیگر در استانبول برگزار شد. {اینجا}. از مفاد مطرح شده در مذاکرات عنوان نکردند و فقط مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرد مرحله بعد مذاکرات ایران و ۱+۵ میان اشتون و جلیلی خواهد بود. {ایـــنــــجـــا} البته دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای درباره دیدار هلگا اشمید و علی باقری اعلام کرده بود: این دیدار به این منظور انجام می‌شود تا دو طرف درباره “احتمال دیداری در آینده در سطح سیاسی” با یکدیگر صحبت کنند و چنانچه نظر دو طرف بر اساس نشست کارشناسی تامین شود و چارچوبی مشخص به دست آید، گفت‌وگوی‌ تلفنی جلیلی و اشتون صورت می‌گیرد. {اینجا}

گفت​وگویی که روز گذشته انجام شد و امروز رسانه​های داخلی و خارجی از آن خبر دادند. آنگونه که ایسنا نوشته است؛ سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در این گفت​وگوی تلفنی با اشاره به برخورد سازنده، موثر و مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو‌ها تصریح کرد: پاسخ روشن و مشخص به ایده‌های واقعی جمهوری اسلامی ایران یک انتظار منطقی است. کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگو‌های گروه ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران نیز با استقبال از ایده‌های مطرح شده از سوی طرف ایرانی در گفت‌وگو‌های اخیر در استانبول، اظهار کرد: برای جمع‌بندی دیدگاه‌های ۱+۵ درباره ایده‌های جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا با ۶ کشور گفت‌وگو کرده و تا پایان ماه رمضان جمع‌بندی را به دکتر جلیلی اعلام نماید.

نهایتا جلیلی و اشتون توافق کردند که پس از ماه مبارک رمضان مجددا اشتون با جلیلی گفت‌وگو کند. آنگونه که تابناک به نقل از رویترز نوشته اشتون پس از تماس تلفنی با جلیلی اظهار داشته که گفت​وگوها ادامه خواهد داشت و او در پی راه​هایی برای حل و فصل نگرانی​های جامعه بین​المللی درباره برنامه هسته​ای ایران است.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.