نتیجه نقدینگی، تورم لجام گسیخته خواهد بود

۸ م دیماه ،

بینا- یک کارشناس اقتصادی گفت: نقدینگی در صورتی ‌که در تولید بکار گرفته شود بد نیست، اما اگر حجم بسیاری نقدینگی در کشور باشد و در تولید هم بکار نرود طبیعتا به سمت و سویی سوق می‌یابد که برای مردم سودآوری بیشتری داشته باشد که این موضوع سبب تورم می‌‌شود.
به گزارش بینا، ابوالقاسم حکیمی‌پور در خصوص حجم ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی طبق آخرین آمار بانک مرکزی و اینکه منشاء این حجم از نقدینگی در اقتصاد کشور چیست، به فارس گفت: میزان نقدینگی در سال ۱۳۸۱ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بود و با گذشت ۱۰ سال در سال جاری میزان نقدینگی کشور به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: نقدینگی در صورتیکه در تولید بکار گرفته شود بد نیست اما اگر حجم بسیاری نقدینگی در کشور باشد و در تولید هم بکار نرود طبیعتا به سمت و سویی سوق می‌یابد که برای مردم سود بیشتری داشته باشد.
این استاد اقتصاد در ادامه بیان داشت: پول همیشه به دنبال سود بالاتر است بنابراین ممکن است در مقطعی از زمان خرید و فروش ارز و در مقطعی دیگر خرید و فروش مسکن دارای سود و بهره بیشتر باشد مردم نقدینگی خود را به سمت و سویی می‌برند که برای آنها سود بیشتری را به دنبال داشته باشد.
حکیمی پور گفت: نقدینگی وقتی در مسیری غیر از تولید قرار گیرد به این معنی است که از نظارت و کنترل دولت خارج شده است.در همه کشورها نقدینگی وجود دارد ولی نقدینگی در خدمت تولید است که متأسفانه در کشور ما علیرغم بالا بودن نقدینگی این پول‌ها در مسیر تولید بکار نمی‌رود.
وی افزود: نقدینگی همواره در طی سال‌های اخیر  حدود ۲۰ درصد رشد داشته است و پیش‌بینی می‌شود که   در سال‌های آینده باز هم نقدینگی افزایش یابد، اگر نقدینگی در تولید بکار رود یک تورم طبیعی حدود ۳ تا ۵ درصدی خواهد داشت ولی اگر در تولید بکار گرفته نشود تورم آن لجام گسیخته خواهد بود.
این استاد اقتصاد اظهار داشت: دو عامل رشد نقدینگی و کسری بودجه بر روی تورم تأثیرگذارند که اگر این دو عامل کنترل نشوند همواره با رشد تورم مواجه خواهیم بود.
حکیمی پور گفت: در کشورهای مختلف معمولا نرخ سود تسهیلات بر اساس تورم تعیین می‌شود اما در کشورمان با وجود تورم حدود ۲۴ درصد نرخ سود تسهیلات بانکی بر اساس آن معین نمی‌شود و معمولا نرخ سود تسهیلات بین ۱۳ تا ۱۴ درصد است.
وی افزود: در چنین شرایط مردم هم معمولا پول خود را در بانک‌ها نگهداری نمی‌کنند بلکه آن را تبدیل به کالایی می‌کنند که در آینده با توجه به افزایش تورم بتواند نیاز روزمره ‌آنان را برآورده و قدرت خرید آنها را  حفظ کند.
حکیمی پور در خصوص کسری بودجه که عامل دیگر تورم است،گفت: طبق اعلام حسینی وزیر اقتصاد در سال ۹۱ حدود ۵۰ درصد کسری بودجه داشته‌ایم یعنی قرار بود بودجه امسال حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد دوتل باشد ولی به سبب عدم دریافت پول نفت فروخته شده ودلیل تحریم‌های بانکی عملا نتوانتسیم پول فروش نفت را کسب کنیم و بنابراین کسری بودجه داشته‌ایم.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.