نجات “دریاچه ارومیه” با مدیریت مصرف آب “کشاورزی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر نیرو در دیدار با نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : تمام توان خود را برای نجات دریاچه ارومیه به کار خواهیم گرفت.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) ، حمید چیت چیان با بیان اینکه در مورد دریاچه ارومیه باید حقایق را به مردم بگوییم و توقع بی مورد ایجاد نکنیم، افزود: به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز داریم تا دریاچه ارومیه را به وضع سابق برگردانیم و هرگونه شعار و وعده تبلیغاتی و سیاسی که به دور از حقیقت باشد، خیانت به دریاچه ارومیه و مردم است.

وی مهمترین سبب خشک شدن دریاچه ارومیه را توسعه بی رویه زمین های زیرکشت در چند سال اخیر ذکر کرد و افزود: در اطراف دریاچه ارومیه حدود ۱۵۰ هزار هکتار زمین زیرکشت وجود داشت که پس از مدتی به ۴۸۰ هزار هکتار رسید و ۳۳۰ هزار هکتار افزایش نشان می دهد.

وی گفت : این زمین ها در مجموع سالانه به سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که دقیقا معادل مقدار آبی است که می تواند دریاچه را احیا کند ، برای احیای دریاچه ارومیه سالانه به سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم.

چیت چیان ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که سبب خشکی دریاچه ارومیه شده، تغییر اقلیم است که در کل جهان و از جمله در کشور ما و در ارومیه نیز اتفاق افتاده است.

با افزایش یک تا دو درجه ای دمای هوا، میزان تبخیر آب دریاچه افزایش یافته و از سوی دیگر حجم بارش های سالانه کم و مصارف آب شهری و روستایی اضافه شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: برای نجات دریاچه ارومیه آنچه از دستمان برمی آید، انجام می دهیم که بخشی از اقدام ها شامل فراهم کردن مقدمات انتقال آب از رودخانه هایی همچون ارس و … به دریاچه ارومیه است و از مشاوره کارشناسان داخلی و خارجی مانند کارشناسان فرانسوی و چینی سود بردیم.

وی ادامه داد: در بحث انتقال آب به دریاچه ارومیه موضوع محیط زیست بسیار مهم است و نباید نجات دریاچه ارومیه ، سبب بروز پیامدهای بدتری در محیط زیست شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: اگر نتوانیم مدیریت مصرف را در آب کشاورزی اعمال کنیم، دریاچه ارومیه هرگز زنده نخواهد شد.

وی در ادامه به نقش جهادکشاورزی به عنوان یک سازمان موثر در این موضوع اشاره کرد و افزود: جهادکشاورزی موظف است با آموزش کشاورزان و آگاه کردن آنان برای تغییر در الگوی کشت، ضمن بالا بردن بازده کشاورزی و کاهش مصرف آب در این بخش،‌ مازاد آب باقیمانده را به دریاچه ارومیه هدایت کند.

وی از دیگر راهکارهای موثر در این زمینه به جلوگیری از تبخیر آب های سطحی اشاره کرد و اظهار داشت: نباید در منطقه به دنبال افزایش سطح زیرکشت باشیم و پساب تصفیه خانه فاضلاب را به سمت دریاچه ارومیه هدایت کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در دیدار با رئیس جمهوری از دکتر “حسن روحانی” درخواست کرده است فرد مشخصی به عنوان مدیر پیگیری برای احیای دریاچه ارومیه مشخص شود، گفت: 

کارها با یک سازماندهی منسجم، به سرعت در حال انجام است.

وی یادآور شد: نجات دریاچه ارومیه نیازمند همت ملی و همه جانبه مردم، نمایندگان و دولت است تا بتوان دریاچه را از این بحران خطرناک رهایی بخشید.

پیش از سخنان وزیر نیرو ، نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی ، دربارهٔ مسایل مربوط به دریاچه ارومیه و حوضه آبریز آن، افت فشار برق در منطقه و فرسودگی شبکه برق استان و مسایل مربوط به انتقال آب از رودخانه ارس به استان آذربایجان شرقی و دریاچه ارومیه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.