نحوه ارزشیابی مدارک و رتبه‌بندی دانشگاه‌های خارجی تغییر کرد/اجرای طرح از سال ۹۲

۲۴م آذر ،

72-67.jpg

مدیر کل دفتر دانش‌آموختگان وزارت‌علوم، تحقیقات و فناوری از رتبه‌بندی دانشگاه‌های خارجی به پنج گروه A تا E خبر داد و گفت: این رتبه‌بندی که در ارتقای سطح علمی دانش‌آموختگان و همچنین آگاهی بخشی به متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت تا اوایل سال ۹۲ اجرایی خواهد شد.

دکترمجلس‌آرا در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به ایجاد تحول در ارزشیابی مدارک دانش‌آموختگان و دانشگاه‌های خارجی با اجرای این طرح، تصریح کرد: پیش از این برای ارزشیابی دانشگاه‌های خارج از کشور، دانشگاه‌های هر کشور به صورت مجزا با یکدیگر مقایسه می شدند،اما در رتبه‌بندی تازه کلیه دانشگاه‌های دنیا با یکدیگر مقایسه شده‌اند و در واقع در این رتبه‌بندی دانشگاه ملاک است نه کشور.

وی گروه A را بهترین دانشگاه‌ها و گروه E را دانشگاه‌های نامعتبر عنوان کرد و افزود: بر این اساس در گروه اول ۲۵۰ دانشگاه، در گروه دوم حدود ۷۵۰ دانشگاه و در گروه‌های سوم و چهارم ۱۵۰۰ دانشگاه جای گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: در این رتبه‌بندی، دانشگاه های مجازی نیز که سابق بر این ارزشیابی نمی‌شدند، لحاظ شده است.

مجلس آرا با بیان اینکه این رتبه‌بندی برای تایید نهایی به وزیر علوم ارایه شده است، افزود: دانشگاه‌هایی که در گروه E قرار می‌گیرند از نظر وزارت علوم اعتباری نخواهند داشت و دانش‌آموختگان این دانشگاه‌ها در آینده با مشکل تحصیلی و استخدامی روبرو خواهند شد.

وی همچنین با بیان اینکه این رتبه‌بندی‌ها در انتخاب نوع دانشگاه توسط متقاضیان تحصیل در خارج از کشور لحاظ خواهد شد، تصریح کرد: همچنین این رتبه‌بندی در احراز شغل فارغ‌التحصیلان نیز موثر است و با این رتبه‌بندی بدیهی است که بالاترین شغل‌ها از آن دانشجویانی است که در دانشگاه‌های برتر و از گروه‌های بالاتر فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه نتایج این رتبه‌بندی پس از تایید وزیر علوم به زودی اعلام خواهد شد، گفت: این رتبه‌بندی از May و June (اوایل سال ۹۲) اجرایی می‌شود.

مدیرکل امور دانش‌آموختگان در خاتمه این رتبه‌بندی را پس از ۳۰ سال یک اقدام بزرگ در حوزه ارزشیابی دانشگاه‌های خارجی عنوان و خاطرنشان کرد: دانشجویان ایرانی که به خارج از کشور بورس می‌شوند نیز تنها به گروههای a و b اعزام خواهند شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.