نخستین خط کشتیرانی مسافری میان بندر آبادان و بندر بصره عراق

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

نخستین خط کشتیرانی مسافری میان بندر آبادان و بندر بصره عراق عصر روز قبل iبه طور رسمی راه اندازی شد.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، مدیرکل بنادرو دریانوردی آبادان گفت: این خط کشتیرانی که اولین خط مسافری میان بنادر آبادان بصره عراق است در مراسمی با حضور استاندار خوزستان و استاندار بصره و جمعی از مقامات محلی کار خود را از بندر آبادان آغاز کرد.

سیاوش خدابخشی افزود : این خط براساس تفاهم نامه استانداری خوزستان و استانداری بصره عراق iبه طور موقت راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه این خط در حال حاضر بصورت موقت راه اندازی شده است گفت: این خط با هدف جابجایی زوار عتبات عالیات و همچنین زوار عراقی مشتاق زیارت اماکن مقدسه ایران و همچنین تجار دو کشور راه اندازی شده است که فعالیت منظم و روزانه خود را پس از پایان مسافرت حج و با هماهنگی سازمان حجم و زیارت ادامه خواهد داد.

وی با اشاره iبه فعالیت یک فروند کشتی مسافری ۴۰۰ نفره بخش خصوصی در این خط کشتیرانی ادامه داد: پیش بینی می کنیم روزانه ۱۵۰۰ نفر در کمتر از یک ساعت در این مسیر جابجا شوند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی آبادان با بیان اینکه تعداد کشتی های این خط افزایش خواهد یافت، گفت: بندر آبادان را iبه یک بندر تخصصی مسافری در بحث جابجایی مسافر میان ایران، کویت و عراق و و مرکز گردشگری رودخانه ای در زمینه کاروان راهیان نور تبدیل کنیم.

خدابخشی در زمینه زیرساختهای مسافری ایجاد شده در بندر آبادان گفت: در این زمینه یک پست اسکله با سرمایه گذاری سه میلیارد تومانی و ترمینال مسافری iبه ارزش دو میلیارد تومان از سوی سازمان بنادرو دریانوردی در بندر آبادان ایجاد شده است.

وی افزود: واحد قرنطینه، استاندارد، گمرک، گذرنامه، بانک و سایر دستگاه های مسول در این پایانه استقرار یافته و امکانات جانبی برای رفاه مسافران نیز در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنادرو دریانوردی آبادان با اشاره iبه رشد ۲۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندرآبادان در سال جاری گفت : امسال ۲۶ میلیارد تومانی در بندرآبادان سرمایه گذاری می شود.

خبر دیگری حاکی است، تعمیرات جرثقیل های کانتینری شماره ۱ و ۲ مجتمع بندری شهید رجایی برای اولین بار در کشور بومی سازی شده است.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: تعمیرات این دو جرثقیل های کانتینری iبه منظور انجام عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر از روی کشتی های تجاری و انتقال آن iبه محوطه بندر انجام شده است.

محمدرضا پور رجبی گفت: با تعمیر این دو پست جرثقیل کانتینری تعداد جرثقیل های فعال بندر شهید رجایی iبه ۱۸ پست می رسد که ظرفیت اسمی عملیاتی بندر را سالانه تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه افزایش می دهد.

وی با اشاره iبه اینکه همه تعمیرات توسط متخصصین داخلی انجام شده است، افزود: این تجهیزات iبه سبب عمر ۲۰ ساله دستگاهها و فرسودگی در مدت وقت سه ماه با هزینه ۱۰ میلیارد ریال تعمیر شده است که در مقایسه با شرکتهای خارجی ۱۰۰ درصد کاهش هزینه داشته است.

وی گفت: تعویض ریل های حرکتی جرثقیل، حلقه های چرخ جرثقیل، پروژکتورها، جوشکاری صفحات فرسوده و تعمیر سیستم های ترمز از مهم ترین عملیات انجام شده است.

۶۰ درصد ترانزیت و ۷۰ درصد صادرات و واردات کشور در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس انجام می شود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.