نخستین مرحله از سومین دوره انتخابات مجامع عمومی هلال احمر آغاز شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا،‌ نخستین مرحله از سومین دوره انتخابات مجامع عمومی هلال احمر در پنجمین روز از هفته گرامیداشت این جمعیت ملی تحت عنوان انتخابی برای همه و با حضور یک میلیون و ۷۴۵ هزار و ۱۲۴ عضو داوطلب و فعال هلال احمر آغاز شده است.

براساس این گزارش، در این مرحله از انتخابات مجامع عمومی هلال احمر که در ۳۲۷ شهرستان و با حضور ۹۳۵ هزار و ۸۰۰ داوطلب زن و ۸۰۹ هزار و ۳۲۴ عضو و داوطلب مرد بزگرار می شود،‌ داوطبان و اعضای یاد شده می توانند به چهار هزار و ۲۶۳ نفر از نامزدها و کاندیداهای مورد نظر خود برای اتخاذ تصمیم گیری های راهبردی هلال احمر در سطوح شهرستانی،‌ استانی و کشوری رای دهند.

براساس این گزارش،‌ طبق ماده ۶ اساسنامه جمعیت هلال احمرجمهوری اسلامی ایران که هر کس از زن و مرد،‌ کوچک و بزرگ،‌ بدون ملاحظات سیاسی،‌مذهبی، نژادی و مطابق با آیین نامه هلال احمر می تواند در این انتخابات شرکت کند.

در مرحله نخست سومین دوره انتخابات مجامع عمومی هلال احمر و طبق مواد ۹ و۱۰ آیین نامه برگزاری آن اعضا و داوطلبان فعال سازمان های داوطلبان،‌جوانان و امداد و نجات دارای حق رای وانتخاب هستند و شرکت در انتخابات یاد شده برای تمامی کارکنان،‌کارمندان شاغل و مستمری بگیران هلال احمر ممنوع است.

براین اساس،‌ داوطلبان فعال و اعضای جمعیت هلال احمر می توانند هر چهار سال یکبار با حضور در انتخاباتی سراسری در تمامی استان ها و شهرستانهای کشور که دارای شعب جمعیت هلال احمر هستند،‌ نمایندگان خود را از میان کاندیداهای مورد نظر انتخاب کنند.

انتخابات مجامع عمومی هلال احمر تقریبا حالت قیف مانند دارد که در هر دوره از انتخابات از مجموع تعداد افراد در مرحله بعدی کم می شود تا این انتخابات سه مرحله ای به مرحله آخر و نهایی برسد.

در مراحل سه گانه برگزاری این انتخابات ،‌در مرحله نخست برگزاری آن اعضای شورای اجرایی شهرستانها مشخص می شوند و در مرحله دوم از بین این افراد،‌ اعضای هیات مدیره استان ها و در ادامه از بین این گروه ۱۲۰ نفر به عنوان اعضای مجمع استان ها انتخاب می شوند.

در مرحله هفت نفر از این جمع به عنوان شورای عالی هلال احمر انتخاب می شوند که این شورا با حضور نماینگان رییس جمهور و اعضای حقوقی تشکیل جلسه می دهند و دو نفر را به رییس جمهور برای انتخاب ریاست جمعیت هلال احمر معرفی می کنند که یکی از آنها با حکم رییس جمهور برای این سمت برگزیده می شود.

هر ساله ۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت ماه به عنوان هفته گرامیداشت هلال احمر نامگذاری شده است.

اجتمام**۷۰۲۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۵۱۲۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.