نخستین همایش دارو آرایی ایران در اصفهان آغاز شد

به گزارش ایرنا، رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این همایش گفت: توجه ویژه به فرآورده های آرایشی-بهداشتی که عنوان جدید ‘داروآرایی’ را گرفته، از وظایف دارو سازان است.

وی با بیان اینکه قبل از توزیع فرآورده داروآرایی به بازار، باید مراحل تولید دارویی آن طی شود، تصریح کرد: باید پرونده و مراحل کارآزمایی بالینی و تاثیر دارو بررسی و سپس وارد بازار شود.

به گفته وی، برخی تولید کنندگان فرآورده های داروآرایی مدعی اند که تاثیر محصول آنها به مراتب از دیگر محصولات دارویی بهتر است ولی باید مطالعات و مقایسه هایی با سایر محصولات انجام داد تا صحت این ادعا بررسی شود.

مصطفوی با بیان اینکه بسیاری از مردم برای تهیه این فرآورده ها به داروسازان مراجعه می کنند، تاکید کرد: داروسازان در این زمینه باید اطلاعات و مهارت خود را ارتقا دهند.

وی تصریح کرد: افزایش اطلاعات دارو آرایی، اعتماد مردم به داروسازان را بیشتر می کند.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: این دانشکده در زمینه توسعه علوم دارویی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه دانشکده داروسازی و علوم دارویی اصفهان نخستین وارد کننده فرآورده های آرایشی-بهداشتی به کشور است، افزود: درصد زیادی از این فرآورده ها به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

مصطفوی با اشاره به تولید فرآورده های داروآرایی گیاهی،‌ این تفکر که این فراورده ها کم عارضه تر از داروهای شیمیایی است را نادرست دانست و افزود: برخی از فرآورده های داروآرایی گیاهی نه تنها تاثیری ندارند بلکه عوارضی هم در آنها مشاهده شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید دقت بیشتری در باره تبلیغات ماهواره ای برخی از فرآورده ها داشت، افزود: فرآورده های دارو آرایی تولید شده در داخل کشور بدلیل اینکه بر روند تولید آنها نظارت می شود، مورد اعتماد است.

دبیر اجرایی همایش دارو آرایی نیز گفت: فرآورده های داروآرایی از لحاظ اقتصادی و کارآفرینی ظرفیت بسیار زیاد دارند.

‘محمدعلی شاه طالبی’ افزود: تولید این فرآورده ها در کشورمان، نقش مهمی در حمایت از سرمایه ایرانی دارد.

به گفته وی، فرآورده های داروآرایی باید ویژگی های ایمنی، کارایی، پایداری و ماندگاری را داشته باشند و تحت شرایط خاص تهیه شوند.

این استاد دانشگاه داروسازی و علوم دارویی اصفهان تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم فرآورده های تولید شده در داخل کشور را به دیگر کشورها صادر کنیم، باید به سمت استانداردهای ICH(کنفرانس بین المللی هماهنگ سازی) پیش رویم.

وی با بیان اینکه این فرآورده ها بیشتر در زمینه پوست و زیبایی مصرف می شود، افزود: این محصولات باید بگونه ای مصرف شود که علاوه بر بالا بردن جلوه های زیبایی، سلامت پوست را حفظ کند و بهبود بخشد.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش داروآرایی ایران، با هدف جمع آوری نقطه نظرها و دست آوردهای متخصصان پوست، دندانپزشکان، داروسازان، مسوولان و کارکنان شرکت های تولیدی و مصرف کنندگان در باره ویژگیهای مواد اولیه، فرایند تولید و نگهداری، اثر بخشی و ایمنی اینگونه فرآورده ها در اصفهان برپا شده است.

این همایش با حضور دست اندرکاران تولید و توزیع مواد آرایشی بهداشتی و متخصصان استانهای تهران، خراسان رضوی، فارس و اصفهان به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

پ/۷۱۴۰/۶۰۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۶۵۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.