نخستین پایتخت تشیع ایران در سوگ شهادت امام صادق غرق در ماتم و عزا شد

تبریز، امروز به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) یکپارچه غرق در ماتم و عزا شده و مردم این شهر به پاس گرامیداشت سالروز شهادت ششمین امام خود از صبح امروز در تکایا و مساجد محافل سوگواری، مدیحه سرایی و روضه خوانی برگزار کردند و به یاد مظلومیت شهادت امام خود اشک ماتم ریختند.

در جای جای شهر تبریز و شهرهای تابعه آذربایجان شرقی مجالس عزاداری و سوگواری و دسته‌های عزاداری برپاست و دلدادگان ششمین امام شیعیان به سوگواری می‌پردازند.

در این روز پر از حزن و اندوه، مساجد و حسینیه‌های استان آإربایجان شرقی میزبان عاشقان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) هستند و با حضور پرشور مردم ولایتمدار و امت حزب‌الله به اقامه عزا می‌پردازند.

در این محافل که جمع بسیاری از مردم عاشق اهل بیت حضور داشتند، روحانیان به تشریح شخصیت این امام بزرگوار پرداخته و در مورد فضایل، سیره و زندگینامه این حضرت سخنرانی کردند.

در این آیین ها که مقام ها و مسوولان، روحانیان و طلاب حوزه های علمیه حضور چشمگیری داشتند سخنرانان مذهبی در ارتباط با نقش و شخصیت والای حضرت امام جعفر صادق (ع) در دفاع از اسلام در مقابل حکام ظلم و جور اموی و عباسی، نحله های فکری منحرف و تدوین فقه شیعه سخنرانی کردند.

حضرت امام جعفر صادق(ع)، پدر علم فقه و کلام امت اسلامی بود و بسیاری از احکام موجود در مذاهب شیعه و سنی متاثر از دانش این امام بزرگوار است.

شخصیت امام صادق(ع) همچون اجداد بزرگوارش نه تنها متعلق به شیعه که مربوط به تمام جهان اسلام و بشریت است.

این امام بزرگوار همواره از فرصت های مختلف برای دفاع و پاسداری از دین، حقانیت تشیع و نشر معارف صحیح اسلام استفاده می کرد.

این حضرت، با افکار و عقاید انحرافی و احادیث جعلی آن دوره به مبارزه علمی پرداخت و مردم را با فرهنگ واقعی آشنا کرد و این تعلیم و تربیت و حوزه علمی امام چنان غنی بود که دین تشیع را به فقه جعفری می شناختند.

دوران امامت امام جعفرصادق(ع) از باشکوه ترین ادوار زندگی مسلمانان به شمار می رود، چرا که این امام بزرگوار با تلاش و کوشش خویش معنایی تازه به تشیع بخشید و مسلمانان را بیش از پیش با علم و دانش آشنا کرد.

فقها، متکلمان و دانشمندان امت اسلامی و برخی از روسای فقه چهارگانه چون مالک بن انس و نعمان ابوحنیفه از مهمترین شاگردان امام صادق (ع) بودند.

مالک بن انس در خصوص امام جعفر صادق(ع) می گوید: ˈمن در مدینه اعلم تر از جعفر بن محمد نیافتمˈ.

این امام بزرگوار شیعیان نشان داد اسلام گنجینه نابی است که به تمامی ابعاد زندگی بشر توجه دارد و انوار پر نورش بر سراسر حیات آدمی می تابد و آن را روشنایی می بخشد.

۶۱۲۰/۶۴۵/۵۰۸

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.