نخست وزیر ژاپن در انتخابات حزب حاکم در مقابل ۳ رقیب نه چندان مطرح قرار دارد

نخست وزیر ژاپن در انتخابات رهبری حزب حاکم که تقریبا ناامید از کسب پیروزی از انتخابات آتی است با سه رقیب نه چندان مطرح روبه‌رو خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیسیون انتخاباتی حزب دموکراتیک ژاپن امروز (دوشنبه) تاکید کرد که علاوه بر یوشیهیکو نودا، نخست وزیر این کشور هیروتاکا آکاماتسو، وزیر سابق کشاورزی و میچیهیکو کانو و کازوهیرو هاراگوچی، وزیر سابق امور داخلی این کشور در انتخابات درون حزبی طی ۲۱ سپتامبر با یکدیگر رقابت خواهند داشت.

این در حالی است که به دلیل عدم حضور شخصیت‌های پرنفوذ در این انتخابات به احتمال زیاد نودا سمت خود به عنوان نخست وزیر و رئیس این حزب را حفظ خواهد کرد.

نودا در وعده انتخاباتی خود گفت که به تنزل قیمتی که مدت یک دهه ژاپن را گرفتار کرده پایان داده و در عرض یک سال تورم یک درصدی را رقم خواهد زد.

وی همچنین متعهد شد که برای پایان دادن اتکا به انرژی هسته‌ای تلاش کند. هر چند که ضرب الاجلی در این زمینه ارائه نداد اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که روزهای وی در قدرت به شماره افتاده و دموکرات‌ها در تعقیب حزب لیبرال دموکراتیک و حزب جدیدی که تورو هاشیموتو، شهردار شهر اوزاکا آن را رهبری می‌کند قرار دارد.

این حزب جدید تصمیم گرفته تا در انتخابات سراسری آینده که انتظار می‌رود پیش از پایان سال جاری برگزار شود به رقابت بپردازد.

دوره پارلمان ژاپن در ماه اوت ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد اما نودا متعهد شده تا در ازای حمایت مخالفانش از طرح خود برای افزایش مالیات بر فروش به منظور جبران هزینه‌های فزاینده امنیت اجتماعی انتخابات زود هنگام برگزار کند.

تصویب لایحه مالیات طی ماه گذشته میلادی نشان دهنده گشایشی در بن بست سیاسی طولانی مدت ژاپن و بزرگترین دستاورد در مدت یک سال نخست وزیری نودا بود اما این دستاورد به قیمت گرانی به دست آمد.

پس از آن نزدیک به ۵۰ قانونگذار دموکرات‌ها را ترک کردند و باقی نمایندگان مخالف رای دهندگان با خود را به سبب حمایت افزایش مالیات‌ها و دیگر سیاست‌های غیرمحبوب همچون تلاش نودا به منظور راه اندازی مجدد راکتورهای هسته‌ای تعلیق شده به جان خریدند.

دولت ژاپن قرار است تا در روزهای آتی طرح ملی انرژی را در این کشور ارائه دهد که طی آن به احساسات ضد هسته‌‌ای در این کشور تا حدی پاسخ بگوید و در عین حال لابی‌های صنعتی حامی انرژی هسته‌ای را از خود دور نکند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.