نخست وزیر عراق به خشونت گرایی متهم شد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ‘امید صباح’ سخنگوی اقلیم کردستان عراق روز سه شنبه با اشاره به اظهارات اخیر نوری مالکی که خواستار برخورد شدید نیروهای پلیس با عوامل ناامنی در این کشور شده بود گفت: ما قبلا نگرانی خود را نسبت به رفتارهای فردگرایانه نخست وزیر اعلام داشته و گفته ایم که کشور و فرآیند دمکراسی با خطرات واقعی ناشی از مقاصد سلطه جویانه برای دورکردن و به حاشیه راندن دیگران (رقبا) رو به رواست.

وی افزود: اظهارات نخست وزیر ، دعوت آشکار به اعمال خشونت است و این موضوع، مورد دیگری از نقض شدید قانون اساسی توسط وی به شمار می رود.

این مقام اقلیم کردستان عراق گفت: ما از گروه های دمکراتیک و شرکای سیاسی خود می خواهیم اجازه ندهند کشور بار دیگر به دوران تاریک دیکتاوری گذشته بازگردد.

نوی المالکی روز دوشنبه طی سخنانی که در جشن فارغ التحصیلی تعدادی از افسران پلیس عراق ایراد کرد گفته بود: شما باید با کسانی که امنیت، ثبات و حاکمیت کشور را برهم می زنند، با مشت آهنین برخورد کنید و این ماموریت در راستای حفظ امنیت کشور، نظام سیاسی و قانون اساسی است.

این گزارش می افزاید، فهرست العراقیه به رهبری ‘ایاد علاوی’ نخست وزیر اسبق عراق و گروه ها و احزاب کرد مورد حمایت مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق، از چند هفته پیش با متهم ساختن نوری المالکی به اقدامات قدرت طلبانه، برای سلب اعتماد از دولت وی تلاش می کنند.

بازرانی از چند هفته قبل تهاجم پی در پی علیه نوری المالکی نخست وزیر عراق را آغاز کرده و این در حالی است که مقامات اقلیم کردستان اخیرا صدور نفت را به دلیل اختلافات مالی با دولت مرکزی متوقت کرده اند.

**مترجمام**۱۴۸۰**‌

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۸۹۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.