نرخ بیکاری به ۱۲٫۹ درصد رسید/ جزئیات کامل بیکاری ۳٫۱ میلیون نفر

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری جمعیت ده ساله و بیشتر را در بهار سال جاری معادل ۱۲٫۹ درصد اعلام کرد که بر این اساس ۳ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۹۲ نفر بیکار بودند.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور در فصل بهار سال جاری نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶ دهم درصد افزایش و نسبت به فصل گذشته(زمستان ۱۳۹۰) معادل ۱٫۲ درصد کاهش داشته است.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ده ساله و بیشتر در بهار سال جاری ۳۸٫۲ درصد معادل ۲۴ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۱۸۵ نفر بوده است که از این تعداد ۱۹ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۳۲۹ نفر مرد و ۴ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۸۵۵ نفر نیز زن بودند.

این گزارش نشان می دهد نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از ۶ دهم درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل و افزایش ۲٫۳ درصدی نسبت به زمستان ۹۰ است.

نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می دهد که ۱۲٫۹ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در بهار سال جاری بیکار بوده اند و نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
سهم اشتغال ناقص نیز نشان می دهد که ۸٫۵ درصد جمعیت شاغل کشور دارای اشتغال ناقص بودند این نرخ در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با ۴۷٫۳ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی صنعت با ۳۲٫۴ و کشاورزی با ۲۰٫۳ درصد قرار دارد.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۸٫۶ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری این گروه سنی نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۲٫۹ درصد افزایش و نسبت به فصل قبل ۱٫۱ درصد کاهش یافته است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز حاکی از آن است که ۲۵٫۸ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۲٫۷ درصد افزایش و نسبت به فصل قبل ۸ دهم درصد کاهش یافته است.

سهم شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر تا ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر نشان می دهد ۴۱٫۸ درصد شاغلین به طور معمول بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می کنند که نشان دهنده اشتغال اکثریت شاغلان بیشتر از استاندارد است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.