نرمش در دیپلماسی باید بر پایه‌ اصول انقلاب اسلامی باشد

فروردین ۱۴۰۳

دبیر تشکیلات انجمن مستقل دانشگاه تهران گفت: منظور مقام معظم رهبری از کلیدواژه “نرمش قهرمانانه” انعطاف‌پذیری در کار دیپلماسی و سیاسی است، چراکه در عرصه سیاست‌خارجی قرار بر این نیست، همیشه با یک شیوه لحن و گفتگو بر روی یک خط راست حرکت کنیم، چراکه لازم است برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ از شیوه و نوع جدید مذاکرات استفاده کنیم.

 “علی عبدی” در گفتگو با خبرنگار دانشگاه ممتاز نیوز، با اشاره به هماهنگی و هم‌راستایی سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با مقام معظم رهبری در رابطه با کلیدواژه “نرمش قهرمانانه” گفت: عده‌ای از اشخاص در خارج از کشور از روی دشمنی و جهل خواهان این بودند که سخنان مقام معظم رهبری را وارونه نشان داده و “نرمش قهرمانانه” را به معنای کوتاه آمدن ایران از مواضع و آرمان‌ها و عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از حقوق قانونی خود تعبیر کنند.

وی افزود: منظور مقام معظم رهبری از کلیدواژه “نرمش قهرمانانه” انعطاف‌پذیری در دیپلماسی است، چراکه در عرصه سیاست‌خارجی قرار بر این نیست، همیشه با یک شیوه لحن و گفتگو بر روی یک خط راست حرکت کنیم، چراکه لازم است برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ از  شیوه و نوع جدید مذاکرات استفاده کنیم.

دبیر تشکیلات انجمن مستقل دانشگاه تهران، تعبیر رهبری از این واژه را اینگونه بیان کرد: تغییر در لحن و نوع گفتوها است و به هیچ وجه به معنای کوتاه آمدن از آرمان‌های جمهوری اسلامی تعبیر نمی‌شود.

عبدی با اشاره به سخنان رهبری در دیدار با فرماندهان سپاه در ارتباط با ایستادگی در آرمان‌ها و مقاومت مطرح کرد: سیاست‌مداران ایران باید پیشینه طرف غربی در مذاکرات را بدانند؛ چراکه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا غرب با چهره‌ای خصمانه  با ملت و نظام اسلامی ایران برخورد کرده است.

 وی با اشاره به سخنرانی اخیر حجت‌السلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در جمع نیروهای مسلح اظهار داشت: رئیس‌جمهوری در این سخنرانی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و یادآور شد که مذاکره و صحبت با آمریکا این پیش‌شرط را دارد که غرب از موضع زورگویانه و تحریم‌های یک‌جانبه و غیر قانونی خود در قبال دولت ایران دست بردارد.

دبیر تشکیلات انجمن مستقل دانشگاه تهران ادامه داد: رئیس جمهور در ادامه سخنان خود  یادآور شد در هیچ عرصه‌ای نمی‌توان دیپلماسی و جنگ را در کنار هم در میز مذاکره قرار داد؛ چراکه غربی‌ها در مذاکرات قبلی از سویی دولت ایران را پای میز مذاکره دعوت کردند و از سویی با تهدید و جنگ با آن کشور برخورد داشتند.

وی با اشاره مستقیم به سخنان رئیس جمهوری تصریح کرد: زبان ملت ایران زبان تکریم است نه زبان تهدید، به این سبب است که صحبت‌های ایشان با مقام معظم رهبری هماهنگ و در یک راستا ارزیابی می‌شود.

عبدی بیان کرد: سالیان سال است غرب ادعا دارد، مسئولان جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهوری هیچ‌گاه از خودشان اختیاری برای مذاکره با آمریکا و دولت‌های غربی ندارند در صورتی که این ادعا صحیح نیست، چراکه رهبری این اختیار را به طور کامل و علنی به رئیس‌جمهوری و تیم مذاکره کننده داده و تصمیم‌گیری را برعهده خودشان واگذار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار ملت ایران  نرمش در دیپلماسی بر مبنا و برپایه  اصولی است که حضرت امام خمینی(ره) بارها در سخنان خود بیان کردند و حتی در سالیان پس از انقلاب و رحلت این عزیز مقام معظم رهبری تاکید همواره برآن داشته است که این انعطاف‌پذیری‌ها به هیچ عنوان نباید منجر به کوتاه‌ آمدن دولت ایران از دستاوردهای انقلاب و منافع ملی کشور باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.