نرم نرمک دیگر نمی رسد پهنای باند!

 

 

 

دلایلی که اینترنت را کند می کند تا چه زمان انشعاب های آن را بسته و ارتباطات را بلوکه خواهد کرد؟!

 

به گزارش خبرنگار IT و رسانه شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، سرعت اینترنت که این روزها به یکی از دغدغه های اصلی برای کاربران وب در ایران تبدیل شده، این ابزار ارتباطاتی را که یکی از ملزومات زندگی حال حاضر به شمار می رود، به مخاطره انداخته است.

 

اینترنتی که در طول یک ربع حدود ۲ بار قطع می شود یا به ظاهر وصل است و در عوض هیچ بسته اطلاعاتی که در ازای دستور PING قابل رویت است، رد و بدل نمی شود، این روزها به یکی از مشکلات اصلی و اساسی تبدیل شده که این تنها می تواند صورت مساله ای را در پی داشته باشد اما در طرف دیگر هیچ جواب قانع کننده ای برای آن نمی توان یافت.

 

محمد. الف که یکی از کاربران اینترنتی است و به گفته خودش در هر شبانه روز حدود ۱۲ ساعت با اینترنت سر و کله می زند، این روزها برایش ضررهای بزرگی را به بار آورده که در نهایت مجبور شده ضمن نقل مکان به اداره خود، سرویس اینترنتی اش را نیز عوض کند تا اگر نارسایی از طرف خدمات دهنده است برطرف شد.

 

این کارمندی که به گفته خود یکی از متقاضیان دورکاری بوده و برای رسیدن به آن تجهیزات منزل خود را به حد کیفیت ارتقا داده و با این کار زمان رفتن خود به شرکت را به حداقل رسانیده، در این شرایط عملا قادر به هیچ کاری نیست و هیچ راهی جز مراجعه حضوری نیز به شرکت نخواهد داشت.

 

حکایت این روزهای اینترنت به سان اسبی است که به دلیل پیری و ناتوانی تحمل این همه توقعی را که صاحبش از آن ندارد، ندارد…!

 

اینترنتی که شاید به دلیل بسیاری از محدودیت های جلوی راهش توان اصلی و قدرتش گرفته شده، باعث بسیاری از نگرانی ها برای آینده این تکنولوژی در ایران شده، این روزهای تجارت الکترونیک را بسیار آشفته و درگیر خود کرده است که در این میان حرف ها و اظهارات متفاوتی به گوش می رسد که عده ای اینترنت پاک و عده ای هم راه اندازی مرحله به مرحله شبکه ملی اطلاعات را دلیل اصلی ایجاد چنین شرایطی می دانند.

 

آشفته بازاری که خبر از افزایش درگاه های بین الملل به معنی افزایش پهنای باند تا شبکه ملی اطلاعات در آن وجود دارد به وضعی این چنینی دچار شده که باید برای حل مشکلاتش دست به دامن دعا شد و از خدا خواست که روزی شود تا با آسودگی بتوان در بستر جهانی قدمی زد و به دور از تمامی مشکلات احتمالی از ظرفیت های پیش و رو استفاده کرد.

 

شبکه ملی ای که هدفش ایجاد بسترها و زیرساخت هایی است تا با تکیه و توکل بر آنها بتوانیم هزینه های خود را کاهش داده و بدون نیاز به مراجعه و تعامل با سرورهای خارجی، اطلاعات مورد نیاز را در داخل کشور به دست آوریم، بیشتر پیش از اجرای کامل به بازیچه ای برای فعالان خدمت اینترنتی و فضای مجازی تبدیل شده است.

 

تنها حرف از ایده آل ها و آرمان ها نمی تواند ملاکی برای بهبود وضعیت باشد بلکه آستین بالازدن هاست که این امکان را فراهم می آورد تا در نهایت بتوان شاهد تغییرات یا اقدامی شایسته بود.

 

دقیقا داستان شبکه ملی اطلاعات نیز همانگونه است که اگر موضوع از دو سال پیش رسانه یی نمی شد، مسوولان مربوطه می توانستند در سایه فعالیت های دیگر پیش ببرند. علاوه بر این اگر از زاویه ای دیگر به قضیه نگاه کنیم متوجه می شویم که پتانسیل بسیاری از مسوولان بیش از اینکه صرف سرمایه گذاری های ارزش افزوده ای و اقدامات مفید شود، پیرامون شبکه ملی اطلاعات و قطعی اینترنت از اینترانت هرز می رود که بسیار جای تامل دارد.

 

شبکه ملی ممکن است بحث عجیبی نباشد و در بسیاری از کشورها حتی آمریکا هم موجود باشد و اپراتورهای خدمات و سرویس دهندگان نرم افزاری و سخت فزاری به طور ویژه این کشور در هر زمینه تدارک دیده شده باشند تا کاربران نیازی به خروج از درگاه های کشور برای دسترسی به اطلاعاتشان نداشته باشند اما هیچ نمود بیرونی نیز نداشته است و به مرور این رویه شکل گرفته است و به فرض اگر شهروندان این کشور در مدت زمان گذشته هیچ مشکلی در ارتباط با سرورهای ایمیل خارج از این کشور نداشته اند اما به دلیل اینکه هزینه ارتباط با سرورهای خارج در حال حاضر برای آنها گران تمام می شود ترجیح می دهند که با سرویس های داخلی افراد در ارتباط باشند تا اینکه هزینه ای مضاعف را بابت نقل و انتقال ارتباطات خارج از شبکه بپردازند.

 

کشورهای دیگر نیز در شرق آسیا حضور دارند که به نوعی این شبکه را در درون خود پیاده سازی کرده اند و بدون هیچ نارضایتی اقبال عمومی را نیز جلب کرده اند که به دنبال آن اتصال به سرورهای بیرون از محوطه جغرافیایی نیز به حداقل رسیده است.

 

اما در ایران تنها شایعه پراکنی ها دیده می شود که بازار اقداماتی این چنینی را گرم کرده است و روزی که اینترنت با کندی سرعت رو به رو می شود، بلافاصله گمانه زنی ها از قطعی اینترنت در ایران بالا می گیرد که با گستره جهانی اینترنت، شمایلی ناشایست از ایران در اذهان شکل می گیرد.

 

در این میان برخی مسوولان حول کندی سرعت اینترنت نظراتی را بیان کرده اند و به قول آنها این موضوع، دلایل امنیتی دارد و برای پالایش و نظارت کامل برای تبادلات الکترونیکی نیاز است که بر بستر ورودی پهنای باند، فیلترهایی گذاشته شود تا این محتوا کنترل شود.

 

 

منبع: شفقنا

 

دوکاره - تست قندخون و فشارخون گویا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.