نزدیکی گفتمان مقاومت‌محور میان شیعیان و اهل تسنن زمینه‌ساز تغییر نظم منطقه‌ای

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌ خاورمیانه گفت: نزدیکی گفتمانی مقاومت‌محور میان شیعیان و اهل تسنن منجر به تغییر نظم منطقه‌ای شده است.

به گزارش تفسیری خبرنگار دانشگاهممتازنیوز، سعید ساسانیان کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌ای در همایش ژئوپلیتیک شیعه که در دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: پیروان مکتب فرانکفورت اگرچه مستقیما در حوزه ژئوپلیتیک ورود پیدا نکردند اما مباحث نظری آنان توانست دستمایه‌ای برای طرح‌ریزی ژئوپلتیک انتقادی یا مقاومتی شود و در این شکل نوین از مفهوم ژئوپلتیک تقابل با گفتمان رسمی و غالب مبنا قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر این اساس می‌توان تلقی از ژئوپلتیک ارائه داد که برخلاف نظریات مکان‌محور کلاسیک، فضامحور باشد و براساس این قرائت تز هلال شیعی که مبتنی بر مکان ارائه شده، توسعه مفهومی می‌یابد و با محوریت مقاومت قابلیت معنایی بیشتری در خاورمیانه خواهد داشت.

ساسانیان تصریح نمود: بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از آنجا که مبتنی بر عامل مقاومت در مقابل هژمون ملی و منطقه‌ای در ابعاد مختلف شکل گرفته سبب رشد کمی و کیفی این عامل در میان شیعیان شده و این موضوع در کنار نزدیکی‌های گفتمانی مقاومت‌محور میان شیعیان و اهل تسنن منجر به تغییر نظم منطقه‌ای شده است.

کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌‌ای خاورمیانه با بیان اینکه باید فهمی انتقادی از ژئوپلتیک شیعه داشت،‌ گفت:‌ باید دید که بیداری اسلامی چه اثری بر ژئوپلتیک شیعه گذاشته و این اثر چه تغییراتی را در نظم منطقه‌ای حاصل نموده است.

وی افزود: براین اساس بیداری اسلامی سبب رشد کمی و کیفی گفتمان مقاومت شده و نظم سیستم منطقه‌ای خاورمیانه اعم از چارچوب کارکردی، الگوهای رفتاری و ساماندهی این الگوها در منطقه را بر هم زده است لذا نگرش سیستمی به مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک انتقادی در این زمینه ضروری است.
انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.