نشریه یونگه ولت:ترکیه، متجاوزی که با حمایت ناتو طلبکار شده!

خبرگزاری آریا- یونگه ولت نوشته است:دولت ترکیه به بسیج برای سرنگون ساختن کشور همسایه خود سوریه ادامه می دهد.
به گزارش سرویس بین الملل آریا این نشریه نوشت؛ شورای ناتو بنا به خواست آنکارا روز سه شنبه سرنگون ساختن جت جنگنده ترکیه در آبهای مدیترانه را که بوسیله نیروی ضد هوائی سوریه صورت گرفته است » بشدت » محکوم کرد و این رویداد را « غیر قابل پذیرش » خواند.آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو، طبق وظیفه ای که دارد، حمایت پیمان نظامی ناتو را از  ترکیه اعلام  کرد. ولی بنا بر اخبار منتشره در بروکسل در باره آنچه که عملیات انتقامی خوانده می شود صحبتی به میان نیامده است.
اردوغان نخست وزیر ترکیه  اعلام کرده است  مقررات  عملیاتی برای واحد های ارتش ترکیه تغییر داده شده است. طبق این تغییرات ارتش ترکیه مجاز گشته است با حرکات نظامی که در مرز ترکیه صورت می گیرد به مقابله برخیزد ـ البته منظور آن حرکات نظامی است که در خاک سوریه صورت می گیرد.
 اردوغان گفت: «هر عنصر نظامی  که از خاک سوریه به مرز ترکیه نزدیک شود و یک خطر امنیتی بنظر آید،    تهدید تلقی خواهد شد و با آن بعنوان یک هدف نظامی برخورد خواهد شد».
بنا بر دیدگاه این روزنامه؛همایش فوق العاده ناتو در بروکسل یک نمایش مبتذل تام عیار بود. در آن مجمع ،ترکیه اجرای نقش قربانی را بعهده گرفت، نقش کشوری  را که احساس می کند امنیتش به خطر افتاده است. در این مجمع فوق العاده ترکیه اعتراف کرد که جت ار. اف.۴ ترکیه «اشتباها » وارد حریم هوائی سوریه شده ولی پس از دریافت اخطار حریم هوائی سوریه را ترک کرده
است. با وجود تجاوز «اشتباهی» به حریم سوریه اردوغان به سوریه اخطار می کند که این «تحریکات را تکرار نکند». و تاکید می کند که  واکنش خویشتن دارانه ترکیه نباید برای هیچ کس سوء تفاهم ایجاد کند. «رفتار ما که نشان پیروی ما از عقل سالم است نباید به ضعف تعبیر شود».
نخست وزیر ترکیه اقدامات دفاعی سوریه را اقدامی «تعمدی»  و «خصمانه » و دور از مسئولیت نامید.
بنا به گزارش خبرگزاری د.آ.پ.د. اردوغان گفته است: «همانقدر که دوستی ترکیه با ارزش است، خشمش نیز عظیم و  نابود کننده  است، ما برای تمام آن محافلی که در برابر ترکیه روشی خصمانه در پی گیرند عذابی سوزان خواهیم بود».
در حالی که این ترکیه است که در چالش سوریه، از مدت هاپیش، «روشی خصمانه» در پیش گرفته: شورشیان مسلح علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه مراکز فرماندهی خود را، در سال گذشته، در ترکیه برپا کردند. سیا، سازمان اطلاعاتی آمریکا، شورشیان را در خاک ترکیه به   اسلحه و تجهیزات اطلاعاتی مسلح و مجهز می سازد . مرکز  گروه تبعیدیان سوریه موسوم به  شورای ملی سوریه در استانبول است.
بانو کریستسنه بوخهُلتس عضو هیئت رهبری حزب چپ آلمان ( دی لینکه)  گفتار وستروله،  وزیر خارجه آلمان، را مورد انتقاد قرار داد و گفت سخنان وستروله که خواستار کاهش تشنج است قابل اعتماد نیست.  وستروله می داند که نخست جت جنگنده ترکیه   به حریم  هوائی سوریه  تجاوز کرده و بدنبال آن سرنگون گشته است ولی او این واقعیت را ناگفته می گذارد. » این عمل سوریه را برلبه پرتگاه یک   جنگ بین المللی قرارداد.این یک تحریک است، تحریک سزاوار حمایت نیست».   با تهدید های جنگی از خارج نه می توان سوریه را دموکرات کرد و نه عدالت اجتماعی را در آن برقرار ساخت  فقط با مبارزه از درون می توان به این اهداف رسید.

گزینش و ترجمه رضا نافعی


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.