نشست ریو در مورد اقتصاد سبز در برزیل تشکیل می شود

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریو دو ژانیرو، حدود ۹۲ تن از سران جهان از جمله دیلما روسف رییس جمهوری برزیل و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در نشست ریو + ۲۰ در مورد توسعه پایدار شرکت می کنند.

این رویداد مهم، ۲۰ سال پس از برگزاری نخستین نشست زمین در ریو روی می دهد. کشورهای شرکت کننده در آن نشست قول دادند که با تغییرات آب و هوا، کویر زایی و انقراض گونه های جانوری مبارزه کنند.

این نشست از امروز با پخش یک فیلم با عنوان ‘وضعیت سیاره’ و قرائت بیانیه ای توسط دبیر کل سازمان ملل آغاز به کار می کند.

انتظار می رود که حدود ۱۹۱ سخنران تا روز جمعه در این نشست سخنرانی کنند و رهبران جهان با امضای یک سند ۵۳ صفحه ای که روز گذشته به توافق مذاکره کنندگان شان رسید، به یک کنفرانس ۱۰ روزه سازمان ملل پایان دهند.

طبق این گزارش، کنی هدگارد کمیسر اتحادیه اروپا در زمینه تغییر آب و هوا در مورد این سند اظهار داشت: همه شرکت کنندگان خوش بینانه بودن متن این سند را مورد تایید قرار ندادند. این نشان می دهد که این سند ضعیف است.

این در حالی است که تاد استرن نماینده آمریکا در زمینه تغییرات آب و هوا اظهار داشت که توافق به دست آمده ‘گام قوی و خوبی رو به جلو’ بوده و بعید است که در متن این سند تغییری اعمال شود.

فرانسوا اولاند و جاکوب زوما روسای جمهوری فرانسه و آفریقای جنوبی و مان موهان سینگ و ون جیابائو نخست وزیران هند و چین در نشست امروز پیامی از طرف فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی دریافت خواهند کرد.

اما باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان غایبان این نشست خواهند بود.

روسیه نیز دمیتری مدودیف نخست وزیر را روانه این نشست خواهد کرد و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور برخلاف انتظارات در آن حضور نخواهد داشت.

در آستانه این نشست، ۵۰ هزار فعال زیست محیطی، مدیران بازرگانی و سیاست گذاران در کنفرانس ۱۰ روزه سازمان ملل شرکت کردند.

همچنین قرار است دهها هزار تن از فعالان چپ گرای شرکت کننده در نشستی در مقابل نشست ریو +۲۰ در مرکز شهر ریو دو ژانیرو در اعتراض به آنچه تلاش های سرمایه داری برای به سرقت بردن ‘اقتصاد سبز’ می نامند، راهپیمایی کنند.

مترجمام**۹۱۰۹ ** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۱۹۴۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.