نصف جهان میزبان سینمای کودک

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

به بهانه آغاز بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان؛

جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان یکی از مهمترین جشنواره‌های تخصصی در سینمای ایران است، و هر سال فیلم‌های شاخص تولید شده در ژانر کودک در این جشنواره به نمایش در می‌آید.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛ جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصت مهمی است برای دور هم جمع شدن و آسیب‌شناسی معضلات سینمای ایران، اگر مدیران و مسئولان سینمای ایران دغدغه سینمای کودک دارند باید از فیلمسازانی که برای کودکان فیلم می‌سازند حمایت کنند. این قبیل کارگردانان سینمای ایران که دغدغه سینمای کودک دارند در بحث اکران فیلم‌هایشان با معضلات و مشکلات فراوانی روبرو می باشند، فیلم‌هایشان رنگ پرده نقره‌ای را به خود نمی‌بیند و در آرشیو نهاد‌های مختلف می‌ماند و خاک می‌خورند و یا اگر خوش‌شانس باشند بدون اکران راهی شبکه نمایش خانگی می‌شوند.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان یکی از مهمترین جشنواره‌های تخصصی در سینمای ایران است و بعد از جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین اتفاق سینمایی کشور محسوب می‌شود. جشنواره فیلم کودک و نوجوان همیشه زیر سایه جشنواره فیلم فجر قرار می‌گیرد و هرسال آثاری که با مضمون کودک ساخته می‌شوند پس از رونمایی در جشنواره فیلم فجر، دومین اکرانشان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان است. امسال نیز همانند سال قبل شاخص‌ترین فیلم‌های این جشنواره، فیلم‌های مهم ژانر کودک در جشنواره فیلم فجر می باشند. به غیر از دو فیلم “سفر زمان” ساخته امیرشهاب رضویان و “گنجشک اشی مشی” ساخته مشترک وحید نیکخواه آزاد و مسعود کرامتی اکثر فیلم‌های رسیده شده به اصفهان در جشنواره فیلم فجر اکران شده‌اند.

چهار فیلم “بچیگتو فراموش نکن” به کارگردانی جلال فاطمی، “تنهای تنهای تنها” احسان عبدی پور،”عملیات مهد کودک” به کارگردانی فرزاد اژدری و “گنجشک اشی مشی” به کارگردانی مشترک غلامرضا رمضانی، وحید نیکخواه آزاد و مسعود کرامتی از فیلم‌های مهم بخش مسابقه سینمای ایران می باشند که برای کسب پروانه‌های زرین تلاش می‌کنند.

اولین اکران “بچیگتو فراموش نکن” در اصفهان

جلال فاطمی از کارگردانان سینمای کودک است که با اولین فیلمش را با عنوان “نخودی” برای کودکان و نوجوانان ساخت و “بچیگتو فراموش نکن” دومین فیلم او در مقام کارگردان است. فیلمنامه این فیلم را آرش برهانی نوشته و در سال ۹۰ تولید شده است. اکبر عبدی، بهاره رهنما و فرهاد آییش در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

پدیده جشنواره فیلم فجر در اصفهان

احسان عبدی‌پور در نحستین فیلمش با موضوع انرژی هسته‌ای و صلح جهانی پدیده سی و یکمین جشنواره فیلم فجر لقب گرفت و امسال با “تنهای تنهای تنها” راهی جشنواره فیلم کودک و نو جوان اصفهان شده تا برای کسب پروانه زرین با سایر فیلم‌های به رقابت بپردازد.

فیلم “تنهای تنهای تنها” داستان پسربچه‌ای است که راهی سازمان ملل می‌شود تا پیام صلح ایرانیان را به رئیس‌جمهورهای جهان برساند و همچنین از حقوق کشورمان دفاع کند. قهرمان اصلی این فیلم یک کودک است.

“گنجشک اشی مشی”؛ یک فیلم با سه کارگردان

” گنجشک اشی مشی ” یکی از فیلم‌های مهم بیست‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان است که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است.

این فیلم شامل سه اپیزود “بن بست” به کارگردانی مسعود کرامتی، “نفس” به کارگردانی غلامرضا رمضانی و “مرا بشنو” ساخته وحید نیکخواه‌آزاد است که هر اپیزود در ۳۰ دقیقه موضوعی اجتماعی مربوط به کودکان و نوجوانان را روایت می‌کند.

در اپیزود اول سروش صحت، نگار عابدی، مسعود کرامتی و دو بازیگر نوجوان به نام‌های پوریا ایمانی و خشایار قهرمانی بازی می‌کنند و داستان دربارهٔ جلیل، نوجوان ۱۵ ساله‌ای است که پس از سه سال زندان بودن از کانون اصلاح و تربیت آزاد می‌شود اما نمی‌تواند ردی از مادرش که خود را از او مخفی می‌کند، بیابد.

اپیزود دوم با بازی یکتا ناصر، لیلا زارع و کیمیا حسینی دربارهٔ نسیبه است که با آزاد شدن شوهرش از زندان مجبور است دخترش را که سال‌ها پیش به سپیده واگذار کرده پس بگیرد. و اپیزود سوم هم با بازی حسن پورشیرازی، فاطمه گودرزی، شیوا ابراهیمی، کاوه احمدی، ارشیا صادقی و نگار نیکخواه آزاد دربارهٔ نرگس دختر ناشنوای پانزده ساله‌ای است که نوجوانی موفق ومورد توجه همه است.اما پدرش قصد دارد او را به اجبار به عقد علیرضا درآورد و این ازدواج اجباری به معنی فرو ریختن کاخ آرزوهای نرگس است.

“عملیات مهدکودک” و اکران عمومی همزمان با جشنواره

“عملیات مهدکودک” دومین فیلم فرزاد اژدری در مقام کارگردان است. پیش از عملیات مهدک کودک اژدری فیلم “سلام بر فرشتگان” را جلوی دوربین برد که این فیلم از فیلم‌های خوش ساخت سینمای کودک است.

تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده رویا شریف است و این فیلم بعد از “پل چوبی” در گروه سینمایی قدس روی پرده می‌رود. علیرضا خمسه، فرزاد حسنی، حساب نواب صفوی و اکبر عبدی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

انتهای پیام/۵۵/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.