نظارت کلید قفل دامپینگ بیمه ها

۰۷م آذر ،

بینا- پس از خصوصی سازی شرکت های بیمه و حذف نظام تعرفه از بازار بیمه کشور، ملاحظه می گردد بازار بیمه دچار نرخ شکنی های گاه و بیگاه شده و در این میان شرکت های بیمه هر کدام دیگری را به دامپینگ و نرخ شکنی متهم می کنند.
با توجه به ادعاهای مطرح شده در این بازار، به نظر می رسد هم اکنون یکی از مهمترین مشکلات موجود در صنعت بیمه، ارائه نرخ پایین بدون استدلال فنی و عدم رعایت ضوابط مدیریت ریسک جهت حذف رقیب یا به جهت تداوم حضور شرکت ها در بازار می‌باشد که در نتیجه کاهش توانگری مالی شرکت های بیمه برای ادای تعهدات آتی به دنبال داشته است.
مسئله توانگری مالی شرکت ها و قبول ریسک براساس ضوابط و معیارهای آن از جمله موضوعات مهمی است که در بخش نظارت بر عملکرد شرکت های بیمه، باید توسط بیمه مرکزی انجام پذیرد. درغیر اینصورت مشکلات پس از آزادسازی تعرفه ها ادامه خواهد داشت، که قطعا عواقب آن دامن گیر صنعت بیمه و بیمه گذاران می گردد.
تنها راه حل برای رفع این معضل صنعت بیمه، برقراری نظارت مالی و تصویب یک آئین نامه نظارت مالی دقیق و همه جانبه منطبق با مسائل روز بیمه ای در دنیا و سپس، اجرا و پیاده سازی دقیق آن می باشد. توجه و وجود نظارت مالی توسط نهاد ناظر یکی از ابزارهای کنترلی بسیار مهمی است که باید توسط بیمه مرکزی بر شرکت های بیمه اعمال شود تا شرکت های بیمه بر اساس توان مالی خود اقدام به فروش بیمه نامه نمایند و دست به قبول ریسک زنند.
بیمه مرکزی ایران می بایست از طریق نظارت مالی و اجرای مقررات توانگری مالی شرکت های بیمه، آن ها را به سمت قبول ریسک بر مبنای صحیح سوق داده و به شرکت ها اجازه ندهد از نرخ هایی که فنی نیست و به نوعی نرخ های رقابت ناسالم اند استفاده کنند و با این کار در بازار بیمه سبب بروز مشکلات شوند. در شرایط فعلی به نظر می رسد، بیمه مرکزی باید اصرار موکد بر اجرای مقررات مربوط به نظام نظارت بر اساس توانگری مالی را در دستور کار خود قرار دهد تا از آشفتگی بازار کاسته شده و بازار بیمه تاحدی سر و سامان یابد.
در شرایطی که تعرفه وجود ندارد خود شرکت های بیمه باید به محاسبات فنی و اجرای مبانی مدیریت ریسک روی آورند و با اعمال آن به بیمه گذارانشان نرخ بدهند تا درآینده و در زمان پرداخت خسارت دچار ورشکستگی و مشکلاتی از این دست نشوند.
خصوصا در این برهه زمانی که به سبب وجود تحریم ها در واقع ظرفیت نگهداری ریسک های شرکت های بیمه به حداکثر خود می رسد توجه و اعمال دقیق ضوابط توانگری مالی بیشتر از قبل نمایان می گردد.

* سعیده حسینی

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.