نظام‌جدیدآموزشی؛ هدیه فراموش نشدنی به مردم!

بالاخره پس از یک سال تغییر و تحول و شنیدن خبرهای ضدونقیض،  از ابتدای سال تحصیلی ۹۱-۹۰ به دوره دبستان یک سال افزوده شد و پیش دانشگاهی نیز به تاریخ پیوست.

به گزارش اعتدال، در سند ملی‌آموزش و پرورش دوره ۶ ساله ابتدایی به دو دوره سه ساله اول وسه ساله دوم تقسیم شده است، در سه ساله اول ابتدایی، دانش‌آموزان با یک معلم ثابت‌آموزش می‌بینند، اما در سه ساله دوم از دو معلم برای تدریس دروس استفاده می‌شود.

ادعا شده که نظـــام جـــدید‌آموزشی ویژگی‌های رشد عاطفی، هوشی وفکری دانش‌آموزان را دربرمی گیرد. چرا که در۶ سال اول این ویژگی‌ها نزدیک به هم است، درحالی که اقتضائات این خصوصیت‌ها در۶ سال دوم نظام‌آموزشی متفاوت است و در این نظام دانش‌آموزان در یک گروه دسته بندی شد‌ه‌اند.

درآیین نامه تغییرنظام‌آموزشی کشور، بر تغییر ساختار دوره‌های تحصیلی هم زمان با تغییر محتوا تصریح وحتی تاکید شده است که تغییرات محتوایی نظام‌آموزشی باید نسبت به تغییرات ساختاری، اولویت داشته باشد، دستور صریحی که همانند قانون هدفمندی یارانه ها به آن به سلیقه خود عمل کرد و همانگونه که با اجرای یکباره هدفمندی ، کمر اقتصاد کشور را خم کرد ، با تغییر یکباره قانون آموزش و پرورش هم ، هدیه ای فراموش نشدنی و ضایعه ای جبران ناپذیر به دانش آموزان هدیه داد!

ساماندهی فضاهای‌آموزشی ازجمله مسائلی بود که باید موردتوجه مسئولان ذی ربط جهت استقرارنظام‌آموزشی ۳-۳-۶ قرار می گرفت ، اما نگرفت تا برخی انباری های مدارس ، کلاس درس شوند و برخی مدارس دو شیفته!

آموزش معلمان پایه های تاسیس شده جدید هم قصه پر غصه ایست که همین روزها سر و صدایش همه جا پر خواهد کرد، از سویی، خیلی‌ها فکر می‌کنند که سال بعد تکلیف فرزندشان مشخص نیست، که با توجه به در پایان بودن عمر دولت احمدی نژاد و اقداماتش نگرانی به جایی است.

اجرای نظام‌آموزشی ۳-۳-۶ تنها دغدغه اولیا نیست و معلمان نیز از نگرانی‌های آن، مبرانیستند. چرا که با اجرای این برنامه از سال تحصیلی ۹۲ـ۹۱ در برخی مقاطع تحصیلی، ورودی وجود نخواهد داشت که این یکی از دغدغه‌های معلمان خواهد بود. ضمن این که ایجاد کلاس‌های‌آموزش ضمن خدمت نیز زمانی از اوقات آنان را به خود اختصاص می‌دهد که این نیز باید برنامه‌ریزی شده باشد.

این در حالیست که درسند تحول‌آموزش و پرورش تلاش شده است بود تا روند آموزش اسبق به «تفکرمحوری» تغییر کند تا استعداد، مهارت، خلاقیت و توانایی‌های دانش‌آموزان کشف و تقویت شود، آرزویی که با سلیقه یک دولت سرنوشتش مشخص نیست …


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.