نظر آیت‌الله خوشوقت دربارهٔ حضرت رقیه

۳ م دیماه ،

آیت‌الله عزیزالله خوشوقت از علمای اخلاق تهران ضمن ایراد سخنانی در باب اهمیت عزاداری و مقتل‌خوانی گفت: حضرت رقیه(س) جزو عائله امام حسین(ع) بوده است و زیارت مرقدش برکات دارد.
 چندی پیش فیلمی از سخنرانی آیت‌الله عزیزالله خوشوقت از علمای اخلاق تهران در تلویزیون پخش شد که طی آن ضمن تأکید بر وجود حضرت رقیه(س)، آن حضرت دختر یکی از شهدای کربلا معرفی شد. این اظهار نظر با جنجال بعضی رسانه‌ها و متحجران همراه شد و طی آن شخصیت آیت‌الله خوشوقت مورد هجمه قرار گرفت. این در حالی است که وی خردادماه سال قبل و در دومین همایش نکوداشت پیشکسوتان حوزه علمیه تهران تجلیل شده بود.

آیت‌الله خوشوقت از بارزترین شاگردان اخلاقی و عرفانی علامه طباطبایی(ره) است و اخطار سه سال پیش وی دربارهٔ خطر وقوع زلزله تهران، بسیاری از مردم را به توبه و انابه رهنمون کرد.

به منظور سوء برداشت‌ها از سخنرانی آیت‌الله خوشوقت، نظرات این استاد اخلاق دربارهٔ حضرت رقیه(س)، عزاداری و سید بن طاووس در پی می‌آید:
 

حضرت رقیه(س) جزو عائله امام حسین(ع) در کاروان اسرا حضور داشته است

آیت‌الله خوشوقت با بیان اینکه در تاریخ زندگانی بشر از ابتدا تا انتها هیچ حماسه‌ای مانند اتفاق عاشورا بی‌همتا و بی‌نظیر نبوده است، هر یک از حاضران در رکاب امام حسین(ع) در اتفاق عاشورا و حتی بعد از آن در کاروان اسرا را دارای امتیازات ویژه‌ای دانست و دربارهٔ حضور حضرت رقیه(س) در کاروان اسرا ابراز داشت: در مقاتل نوشته‌اند که حضرت رقیه(س) ۳ یا ۴ سال سن داشته و جزو اسرا بوده است که حتماً پدرش امام حسین بوده است یا پدرش سایر شهدای کربلا بوده است.

وظیفه عزاداری برای حضرت رقیه(س)

وی با تأکید بر اینکه حضرت رقیه(س) جزو عائله امام حسین(ع) بوده است، افزود: چون بعضی از علما حضور ایشان را قید کرده‌اند، بنابراین همه کارهایی که در مورد سایر شهدای کربلا انجام می‌دهیم، برای ایشان هم انجام می‌دهیم، مانند عزاداری و به زیارت رفتن ایشان؛ پس چون علما گفته‌اند، ما وظیفه داریم اجرا کنیم و از برکاتش برخوردار شویم.

عزاداری برای امام حسین(ع) از زمان پیامبر(ص)

آیت‌الله خوشوقت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) از زمان جد بزرگوارش حضرت محمد مصطفی(ص) مرسوم بوده است،‌ بیان داشت: از زمان ولادت امام حسین(ع)، پیامبر(ص)،‌ حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گریه می‌کردند، در آن زمان بهترین روش برای عزاداری گریه کردن بود، اما از زمانی که حکومت شیعه در ایران تشکیل شد، شبیه این عزاداری، در سینه‌زنی و زنجیر‌زنی وارد شد و همه این‌ها عزاداری است.

۶۲۳۰۳/

دانلود فایل صوتی جامع نظرات آیت‌الله خوشوقت   دانلود فایل صوتی جامع نظرات آیت‌الله خوشوقت


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.