نظر آیت الله مصباح درباره علامه طباطبایی

مهر: ‌آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ظهر پنج شنبه در همایش مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد طی سخنانی با بیان اینکه شخصیت علامه طباطبایی بسیار استثنایی بود گفت: در دنیای معاصر شخصیتی مانند ایشان بسیار کم نظیر است.

وی با بیان اینکه ما خود و حوزه را مدیون زحمات مخلصانه علامه طباطبایی می‌دانیم عنوان کرد: ایشان با حضور در قم و ارائه درس تفسیر حرکت پر برکتی در حوزه شکل داده‌اند و بعد هم افرادی همچون آ یت الله جوادی آملی ادامه دهنده راه ایشان در این زمینه هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تبیین روش تفسیری علامه طباطبایی پرداخت و اظهار کرد: در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که آیا برای تفسیر قرآن و رساندن مقاصد آن نیاز به امر خارج مانند شواهد، بیانات اهل خبره و علوم ادبی و علوم کلامی و بلاغت و بدیع لازم است یا خیر؟

وی ادامه داد: باید به دنبال این بود که منظور علامه طباطبایی از تفسیر قرآن به قرآن به معنای بی‌نیازی به دیگر موارد مانند صرف و نحو و بلاغت است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه‌ علامه طباطبایی در هیچ کجا چنین مطلبی را بیان نکرده‌اند ادامه داد: ‌ما باید به دنبال این امر باشیم که مقصود علامه طباطبیی چه بوده است که می‌توانیم این امر را از شواهدی که وجود دارد متوجه شویم.

وی ادامه داد: یکی از شواهد، فضایی بود که در زمان علامه طباطبایی وجود داشت که ایشان روش‌های تفسیری گذشته مانند تفسیر عرفانی، تفسیر بر اساس علوم و حروف و ارقام و تفسیر بر اساس تطبیق آیات بر اکتشافات علمی را قبول نداشته و اینها را کار تفسیر نمی‌دانستند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: ‌علامه طباطبایی معتقد بود قرآن دارای مقاصدی است که آن را با الفاظ بیان می‌دارد و می‌خواهد که مخاطب نیز این الفاظ را متوجه شود.

وی ادامه داد: البته برای این الفاظ حواشی نیز داشت که ضرورتی برای بیان آنها وجود نداشت، مانند اینکه در قرآن کریم امر به نماز شده است اما حواشی آن مانند اینکه نماز چند رکعت است و بقیه ارکان را ذکر نکرده است که بهره گیری از فن لغت و همچنین بهره‌مندی از صرف و نحو و بلاغت و روایات از ضروریات است که باید برای تفسیر قرآن کریم این موارد را فراگرفت.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه نیاز به مواردی همچون صرف، نحو، لغت و بلاغت به معنای احتیاج قرآن به غیر نیست گفت: این امر بدان معنا است که برای فهم مطلب ابتدا باید لوازم آن را فراگرفت تا بتوان بهترین مقصود را متوجه شد و این‌ها ابزار فهم کلام هستند.

وی در ادامه گفت: در علوم مختلف مسائلی وجود دارد که به طور قطع و یقین ثابت می‌شود اما غالبا در اکثر علوم مواردی نیز وجود دارد که قطعی نیست و علما و دانشمندان در آن اختلاف نظر دارند که چون علوم بشری است وجود این اختلافات نیز طبیعی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تفسیر قرآن علامه طباطبایی، ابراز کرد: این بدان معنا نیست که علامه چنین بگویند که من این تفسیر را انجام داده‌ام و جز این دیگر روشی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در زمینه تفسیر علامه طباطبایی نیز گاهی اختلاف نظر‌هایی وجود دارد و این بدان معنا نیست که وقتی نظر و کاری صورت گرفت نظری قطعی باشد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین فرهنگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.