نظر بانک جهانی دربارهٔ کمک به اوکراین

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:بانک جهانی اعلام کرد اجرای شرایط صندوق بین المللی پول برای اعطای وام به اوکراین، سبب کاهش مصرف و سرمایه گذاری در صنایع این کشور می‌شود.

در گزارش بانک جهانی در باره اوکراین آمده است:« همه تدابیر پیش بینی شده در بسته کمکی صندوق بین المللی پول که شامل افزایش بهای گاز و سوخت گرمایشی هم می‌شود، بر قدرت خرید مردم تاثیر منفی دارد و دست دولت را در افزایش هزینه‌های بودجه سال ۲۰۲۴ می‌بندد، افزون بر این در سال ۲۰۲۴ باید منتظر کاهش شدید مصرف و سرمایه گذاری‌ در بخش صنعت هم بود.
طبق ارزیابی کارشناسان صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۴ میزان مصرف در اوکراین ۸ درصد کاهش می‌یابد اما کاهش سرمایه گذاری چندان چشمگیر نخواهد بود. از سوی دیگر کاهش اختلاف برابری ارز سبب کاهش کسری حساب‌های جاری می‌شود.
طبق پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۴ نرخ رشد اقتصادی اوکراین به ۳ درصد و نرخ تورم آن به ۱۵ درصد می‌رسد.این موسسه خاطر نشان کرد روند وخامت اوضاع اقتصادی اوکراین بسیار زودتر از بحران سیاسی این کشور آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی از واشنگتن، صندوق بین المللی پول در ۲۷ مارس اعلام کرد آمادگی دارد بر اساس توافقی دوساله مبلغ ۱۰ تا ۱۳ میلیارد یورو وام به اوکراین اعطا کند. یکی از شروط واگذاری این وام اصلاح بهای گاز و کاهش اختلاف برابری ارز این کشور است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.