نظر نماینده مشهد در مورد انتقال پایتخت: به دنبال پایتخت شدن مشهد نیستیم

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

انتقال پایتخت به تهران در زمان قاجاریه صورت گرفت. مشهد هم در زمان افشاریه پایتخت بود و نام شیراز هم به عنوان شهری که در زمان زندیه به پایتخت تبدیل شد در تاریخ ثبت شده است. لذا این امری است که در کشور سابقه داشته است.

خبراقتصادی: سالها است که موضوع طرح انتقال پایتخت در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد. با خبر شدیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران هفته آینده طرح انتقال پایتخت را در دستور کار خود دارند و بررسی های لازم در این خصوص را انجام می دهند. ظاهرا پس از مشکلات بسیار بسیار شهر تهران و عدم توانایی مسئولین برای رفع  چالش مهم آلودگی هوا در آن شهر، تنها راه کاهش آلودگی هوای تهران توسط کمیسیون عمران مجلس، انتقال پایتخت سیاسی کشور به مکانی دیگر عنوان شده است.

 سید هاشم بنی هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس در این زمینه اظهار کرد: انتقال پایتخت از تهران به یک نقطه دیگر از ۱۷ یا ۱۸ سال پیش و از سال ۶۷ یا ۶۸ به همراه مطالعاتی در دستور کار گرفت. اما دولت در نهایت در  آن مقطع زمانی تصمیم گرفت که پایتخت از تهران منتقل نشود. اما متاسفانه تهران دچار مشکلات بسیاری شد و حتی این شهر به سمت شمال کشور گسترش داشته است.

وی در خصوص طرحی که مجلس در هفته آینده در دستور کار قرا می دهد گفت: در این طرح یک گروه مشخص می گردد تا مطالعه کند که چه مکانی برای پایتخت سیاسی  تازه مناسب است. در نهایت هم این نقطه پس از تصویب دولت و تایید رهبری به پایتخت تبدیل می گردد. اما قطعا این نقطه مکانی تازه شامل شهرهایی مانند مشهد، اصفهان و تبریز نمی شود و یک نقطه تازه مد نظر خواهد بود. در این زمینه مطالعات اقلیمی و محیط زیستی بسیاری صورت می گیرد که نقطه مناسبی انتخاب گردد و  هیچ یک از شهرهای بزرگ مذکور مد نظر نیستند.

نماینده مردم مشهد در مورد سابقه انتقال پایتخت در کشور گفت: انتقال پایتخت به تهران در زمان قاجاریه صورت گرفت. مشهد هم در زمان افشاریه پایتخت بود و نام شیراز هم به عنوان شهری که در زمان زندیه به پایتخت تبدیل شد در تاریخ ثبت شده است. لذا این امری است که در کشور سابقه داشته است.

وی در پایان در خصوص  مشهد و نقش این شهر گفت: ما به عنوان نماینده مردم مشهد به دنبال یک شهر آرام و ساکت هستیم. اصلا به دنبال این نیستیم که مشهد را به عنوان پایتخت سیاسی مطرح کنیم، زیرا شهر ما در حال حاضر هم بسیار مشکلات و شلوغی دارد و مشهد پایتخت معنوی کشور است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.