نقش زن در سینما دفاع مقدس نادیده گرفته شده است

پویایی نقش زن در آثار دفاعی مقدس نادیده گرفته شده در حالی که زنان مردانه در مقابل مصائب بعد از جنگ ایستاده‌اند.

علی روئین تن کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص سینمای دفاع مقدس اظهار داشت: فرهنگ دفاع مقدس مقوله‌ای کلی است که نقش سینما و تلویزیون در انتقال آن موثر است .

وی افزود:‌به طور کلی تلویزیون به دلیل دامنه‌ای فعالیت و فراگیری بیشتر و سینما به علت آینده ساز بودن، به یک اندازه می‌‌توانند در این راستا موثر باشند.

روئین تن در خصوص سیر تحول شخصیت‌های سینمایی دفاع مقدس به خصوص شخصیت زن خاطر نشان کرد: برپایی شخصیت زن در این آثار نادیده گرفته شده است زیرا نیازهای جامعه در هر شرایطی متفاوت بوده و استنباط سازندگان در این رابطه در هر دوره و برهه تفاوت می‌کند .

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که قهرمانان اصلی دفاع مقدس بانوانی هستند که مردانه در مقابل همه‌ی مصائب و سختی‌های بعد از اتمام جنگ ایستادند که در چنین فیلم‌هایی باید به تصویر کشیده شود.

این کارگردان در خصوص دلایل تضعیف سینمای دفاع مقدس اذعان کرد: مقوله‌ی ارزش و فرهنگ هیچ گاه کهنه نمی‌شود، بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود اما اکنون که تضعیف سینمای دفاع مقدس به یک کلیشه‌ی مستعمل تبدیل شده در صورت تعریف درست درام و تقدس بخشی به آن می‌توانیم شاهد رشد آن باشیم.

وی در خصوص نگاه مدیران به این آثار خاطر نشان کرد: مدیران با فراهم آوردن فضای کار تسهیل سیر اداری و اجرایی یک پروژه، گسترده کردن این فضا و آزادگذاری سازندگان در ساخت سلیقه و ایده خود به دور از کلیشه می‌‌توانند به بهبود آن کمک کنند.

روئین تن در خصوص شاخص جدایی سینمای دفاع مقدس از سینمای جنگ اظهار داشت: سینمای دفاع مقدس روایتگر جنگ نا برابر و اعتقادی یک ملت در برابر کشوری است که به نمایندگی از چند جریان به تمامیت ارضی ما حمله کرده‌اند در حالی که در سینمای جنگ اهداف و اغراض شخصی مطرح است.

روئین تن در پایان در خصوص تاثیر جشنواره مقاومت برعملکرد بهتر سینمای دفاع مقدس عنوان کرد: اگر این جشنواره در جهت سلیقه سازی و نه مصرف سلیقه و رسیدن به اهداف شخصی باشد می‌تواند قدمی مثبت در بهتر شدن این ژانر باشد./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.