نماینده سازمان ملل در امور کودکان خواستار شد: توقف استفاده از کودکان سرباز در جنگ‌ها

نماینده‌ی ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه با تاکید بر حمایت بیشتر کشورها از کودکانی که تحت تاثیر این درگیری‌ها قرار دارند، محاکمه عاملان نقض حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لیلا رزوگویی در بیانیه‌ای که از سوی دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) منتشر شده است، یاد آور شد که در زمان درگیری مسلحانه در مناطق مختلف دنیا، کودکان یکی از قربانیان اصلی هستند که دولت‌ها موظفند به نیازهای آنها رسیدگی کنند.

وی با اشاره به دو مورد محکومیت عاملان جنایات علیه کودکان در دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) و دادگاه ویژه رسیدگی به سیرالئون به جرم استفاده از کودکان سرباز در جریان درگیری‌های نظامی، تاکید کرد که این دادگاه‌ها گامی بزرگ برای مقابله با جرایم جنگی استفاده از کودکان به عنوان سربازان در جنگ برداشته‌اند.

خانم زروگویی در ادامه گفت: تشکیلات قضایی بین‌المللی در شرایطی که دولت‌ها خود تمایلی برای محاکمه و تحقیق در مورد عاملان این جنایات ندارند می‌تواند مفید باشد اما مساله مهم‌تر پاسخ به نیازهای کودکان در کشورهایی است که ظرفیت کافی برای این کار را ندارند.

وی نیازهای کودکان را این‌گونه دانست: جرم شناختن استفاده از کودک سرباز در جنگ، محاکمه و مجازات عاملان این جرم، ارتقاء سطح آگاهی کشورها در حوزه حمایت از کودکان و همچنین رسیدگی به دلایل اصلی سربازگیری از میان کودکان که می‌تواند فقر، بی‌عدالتی‌های اجتماعی و یا فراهم کردن برخی امتیازات در صورت مشارکت کودکان باشد.

نماینده ویژه سازمان ملل معتقد است که کودکان چون راه‌ دیگری برای انتخاب ندارند مجبور به همکاری با گروه‌های مسلح می‌شوند. اغلب این کودکان به دلایل مختلفی چون فقر از دسترسی به تحصیل و دیگر خدمات بنیادین محروم‌اند و از این رو امکان هرگونه شکل گرفتن تحرکات اجتماعی برای مبارزه با این مساله از بین می‌رود.

به نقل از پایگاه اینترنتی دفتر کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل، لیلا زروگویی اضافه کرد که اخیرا پیشرفت‌هایی در سومالی، سودان جنوبی و میانمار برای جلوگیری از نقض گسترده حقوق بشر علیه کودکان در جریان درگیری‌های مسلحانه صورت گرفته است، اما هنوز کارهای زیادی برای حمایت از کودکان در برابر درگیری‌های مسلحانه وجود دارد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.