نماینده ی سابق پارلمان بحرین: هدف مردم بحرین جلب توجه رسانه ها به اوضاع داخلی بحرین بود

تهران / واحد مرکزی خبر/ سیاسی /۰۲/۰۴
۰۰:۰۵:۳۵٫۰۶
نماینده ی سابق پارلمان بحرین گفت مردم این کشور تلاش کردند همزمان با برگزاری مسابقات فرمول یک توجه رسانه ها را به وقایع داخلی بحرین جلب کنند.
شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در برنامه اینساید استوری(بطن ماجرا) به بررسی موضوع برگزاری مسابقات فرمول یک در بحرین و تظاهرات مردم این کشور همزمان با برگزاری این مسابقات پرداخت.
مجری گفت: خاندان حاکم بحرین می گویند که برگزاری رقابت های فرمول یک ، عاملی برای اتحاد این کشور است . چگونه است که این مسابقات به جای متحد کردن مردم بحرین روی اختلافات در بحرین تاکید کرده است و تظاهرات در این کشور تشدید شده است ؟ گفته می شود دستکم یک نفر در تظاهرات کشته شد.
فهد البنالی مقام رسانه ای در امور اطلاع رسانی بحرین در پاسخ به این سئوال مدعی شد:حتی اعضای حزب الوفاق هم در مصاحبه هایی اذعان کردند که برگزاری این مسابقات برای اقتصاد بحرین خوب است. این مسابقات باعث شد که ما درمورد برگزاری آن هم نظر شویم.
در مورد برگزاری تظاهرات باید گفت این تظاهرات از سال گذشته ادامه داشته است. برخی از این تظاهرات آرام برگزار شدند و برخی هم به خشونت کشیده شدند. فکر نمی کنم برگزاری مسابقات فرمول یک ربطی به تظاهرات داشته باشد.
مجری گفت:تصاویر منتشر شده از تظاهرات ظاهرا نشان نمی دهد که مخالفان و حکومت بحرین هم نظر باشند! .
در واکنش به این گفته ، علی الاسود نماینده ی سابق پارلمان بحرین و عضو حزب الوفاق بحرین گفت:هر روز در بحرین درگیری رخ می دهد صرفنظر از اینکه فرمول یک برگزار می شود یا خیر! رقابت های فرمول یک امشب در بحرین به پایان می رسد ولی از فردا صبح صفحه ی جدیدی ورق می خورد.رسانه ها در بحرین حضور دارند و اخبار را پوشش می دهند. بسیاری از رسانه ها هم تمایل دارند که تظاهرات را پوشش بدهند. چیزی که در بحرین در حال رخ دادن است دقیقا همان چیزی است که در هفته ی گذشته و هفته های گذشته رخ داد. مردم هر روز تظاهرات می کنند و حکومت هم شروع به ایجاد درگیری با مردم می کند.
فردی بحرینی دو روز پیش کشته شد اما هنوز جسدش به خانواده اش تحویل داده نشد. مردم بحرین بسیار خشمگین هستند اگر فرمول یک بخواهد مردم بحرین را متحد کند من شخصا از این اتحاد حمایت خواهم کرد اما فکر نمی کنم فرمول یک متحد کننده ی مردم و حکومت باشد. فرمول یک ورزشی برای سرگرمی در بحرین است و هیچ کس به آن توجه نمی کند. مردم علیه فرمول یک ، کارزاری را شروع کردند و می خواهند توجه رسانه ها را از این مسابقات سلب و سمت تظاهرات مردم بحرین جلب کنند. اکنون با برگزاری رقابت های فرمول یک حضور رسانه ها در بحرین حضوری کامل است و تظاهرکنندگان از این حضور رسانه ای نفع می برند .
درادامه محجوب زویری استادیار دانشگاه قطر در رشته تاریخ معاصر و سیاست خاورمیانه درباره تاثیر مسابقات فرمول یک ، بر تنش در بحرین گفت:اگر به رویدادهای بحرین در یک چارچوب گسترده تر بنگریم می بینیم نخستین بار نیست که اوضاع داخلی یک کشور به یک رویداد مهم جهانی مثل ورزش ربط داده می شود. ما در سال دوهزار و هشت شاهد برگزاری المپیک پکن بودیم در آن زمان جامعه ی بین المللی از چین به علت نقض حقوق بشر انتقاد می کرد. چیزی که امروز در بحرین رخ می دهد ماجراهای ناگفته از روابط بین سیاست داخلی در کشوری مثل بحرین و اهمیت یک رویداد ورزشی مثل فرمول یک است. اولویت حکومت بحرین چیست؟ آیا اولویت حکومت بحرین برگزاری فرمول یک است؟ یا اینکه اولویت آن توجه به تقاضای مردم است؟ . مخالفان می گویند برگزاری فرمول یک برای مردم بحرین اولویت محسوب نمی شود. فرمول یک نشان دهنده ی مشکل و فقدان اعتماد بین دولت و مخالفان است. دو طرف در بحرین سعی کردند روی این مسابقات به نفع خود سرمایه گذاری کنند تا پوشش رسانه ای منافع آنها را تامین کند.
در ادامه علی الاسود گفت:برگزاری رقابت های فرمول یک باعث شد که مخالفان تقویت شوند.اگر ما هر روز شاهد برگزاری رقابت های فرمول یک باشیم شاید این مسابقات به تظاهر کنندگان کمک کند. ما به عنوان مخالفان بحرینی به دنبال یک گفتگوی جدی برای توقف خشونت هستیم .مردم بحرین می خواهند بگویند که چرا رسانه ها معیار دوگانه را دنبال می کنند؟ چرا رسانه ها دردیگر کشورها صف می کشند تا خونریزی ها و خشونت را پوشش بدهند اما چرا به بحرین نمی آیند تا تظاهرات آرام مردم و مطالبات مسالمت آمیز آنان را پوشش بدهند.
مجری گفت:سران کشورهای غربی از انتقاد از تصمیم حکومت بحرین به برگزاری فرمول یک انتقاد نکردند .دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت:« تصمیم گیری در این باره مربوط به مسئولان برگزاری فرمول یک است. ما همیشه از حقوق بشر طرفداری می کنیم . اجازه ی برگزاری تظاهرات آرام اهمیت دارد. ما باید به صراحت بگوئیم که بحرین سوریه نیست. در بحرین روند اصلاحات درحال انجام شدن است و حکومت بحرین از این اصلاحات حمایت می کند و می خواهد که این اصلاحات را ترویج کند» .
در ادامه ی این میزگرد محجوب زویری گفت:کشورهای غربی ابتدا از حکومت بحرین انتقاد کردند . بعد از اعلام شدن روند اصلاحات و تغییرات در بحرین ، جامعه ی بین المللی به خصوص غرب امیدوار شد که کارهایی در حال انجام شدن است.
علی الاسود گفت:عفو بین الملل چند روز پیش گزارشی منتشر و اعلام کرد هیچ چیزی در بحرین اجرا نشده است. هنوز در این کشور خشونت وجود دارد و هنوز مقامات بحرینی از زور بسیار زیاد علیه تظاهرکنندگان استفاده می کنند.
۰۰:۲۸:۴۰٫۰۴

IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.