نماینده ایران در سازمان ملل: کشورهای غربی عامل به شکست کشاندن ماموریت کوفی عنان هستند

به گزارش ایرنا، اسحاق آل حبیب سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در جلسه امروز مجمع عمومی از تلاش کشورهای غربی برای به شکست کشانیدن ماموریت و طرح کوفی عنان انتقاد کرد.

وی تداوم مسیر طرح عنان و تلاش برای یافتن راه حلی بدون خشونت آمیز تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی در مورد سوریه دانست .

معاون نمایندگی ایران قطعنامه مطرح شده علیه سوریه را انحرافی از تلاش های بین المللی برای حل بحران سوریه و اصول مندرج در منشور ملل متحد و قوانین بین المللی خواند که مداخله در امور دولت های حاکم را منع می کند.

آل حبیب با اشاره به قطعنامه مطرح شده علیه سوریه تصریح کرد :

این قطعنامه نمی تواند نتایج مصیبت بار انواع مداخله خارجی در سوریه را از بین ببرد و مداخله وارسال سلاح و تجیزات پیشرفته برای گروه های مخالف دولت سوریه ،بحران این کشور را تشدید می کند .

وی اضافه کرد این قطعنامه همچنین نمی تواند گروههای مسلح و تروریست پاسخگوی اعمالشان نماید، همچنین مداخله خارجی و اعمال خشونت توسط تروریست ها را محکوم نمی کند .

ال حبیب با بیان اینکه روشن است چه کسی در پشت تسلیح و تامین مالی گروههای مسلح وتروریست در سوریه قرار دارد، تاکید کرد برخی از این کشورها متاسفانه پیشنهاد دهندگان این قطعنامه علیه سوریه هستند .

وی نیاز مردم مناطق درگیری را تامین مایحتاج اولیه زندگی دانست و با انتقاد از اعمال تحریم ها علیه سوریه ، تصریح کرد: این اقدام تنبیه دسته جمعی مردم سوریه محسوب می شود .

نماینده ایران با ابراز تاسف از اعلام استعفای کوفی عنان تاکید کرد : البته ما دلایل این تصمیم و موقعیت سختی که وی در آن قرار داشت را درک می کنیم و این واقعیتی است که ظرف هفته های اخیر برخی از کشورهای غربی عضو شورای امنیت عجله داشتند اعلام کنند ماموریت فرستاده ویژه مرده است تا بتوانند راههائی جز شورای امنیت را برای سرنگونی حکومت سوریه دنبال کنند.

وی افزود در حالیکه این رویکرد ، مداخله بی شرمانه در امور داخلی سوریه محسوب می شود .

آل حبیب همچنین ابراز امیدواری کرد ،جانشین عنان نیز در مسیر وی و در چارچوب دستور کار کوفی عنان که یافتن یک راه حل غیر خشونت امیز برای بحران سوریه است ،عمل نماید .

وی تاکید کرد :فقط از این طریق این روند است که مصالحه سیاسی وسیعتر ،اتحاد ملی ،نظم سیاسی ،ثبات و موفقیت برای مردم سوریه محقق می شود .

نماینده کشورمان با ابراز نگرانی از نتایج و عواقب منطقه ای تداوم خشونت و نقض تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه اضافه کرد :

جمهوری اسلامی ایران احزاب و طرفهای سیاسی در سوریه را تشویق می کند با هدف یافتن یک روند سیاسی صلح امیز وارد گفتگوی سیاسی با حکومت سوریه شوند و در این رابطه آمادگی ایران را برای میانجیگری بین حکومت سوریه و طرفهای مخالف اعلام نموده است.

آل حبیب افزود : همانگونه که در مناسبت های دیگر نیز بیان کرده ایم ، سوریه بطور تاریخی نقش مهمی را در خاورمیانه ایفا نموده و طولانی شدن بی ثباتی و آشوب در سوریه اثرات نامطلوبی بر صلح و ثبات خاورمیانه خواهد داشت .

وین در پایان تاکید کرد :قطعنامه مطرح شده علیه سوریه علیرغم برخی تغییرات ، نامتوازن و یکجانبه می باشد و پیام غلطی را به نام مجمع عمومی سازمان ملل منعکس می کند.

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۹۶۵۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.