نهاده‌های دامی نیاز به ارز مرجع بیشتری برای ثبات در بازار گوشت دارند

نهاده‌های دامی نیاز به ارز مرجع بیشتری برای ثبات در بازار گوشت دارند

نوسانات قیمت نهاده‌ها تأثیر سوئی بر تولیدات دامداری‌ها و پرواربندها دارد و در صورتی که ارز مرجع بیشتری برای واردات نهاده‌های دامی اختصاص داده شود، با برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی تولید گوشت قرمز نیاز ۱۰ درصدی به واردات جبران می‌شود.

مدیرعامل مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: واردات بی‌رویه گوشت قرمز و دام باعث ضربه خوردن به تولیدات داخلی و دلسردی پرواربندان می‌شود.

محمدجواد وکیل گیلانی افزود: پرواربند با امید زیادی به پرواربندی دام با قیمت روز دام زنده می‌پردازد که به یک‌باره با واردات، قیمت‌ها شکسته می‌شود.

وی نیاز به واردات را ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن دانست و خاطرنشان کرد: با اختصاص ارز مرجع بیشتری به واردات نهاده‌های کشاورزی، با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز در نظر گرفته و می‌توان نیاز ۱۰ درصدی به واردات را جبران کرد.

وکیل گیلانی ادامه داد: درباره تأمین نهاده‌های دامی کمبود مقطعی وجود دارد. در یک مدت‌زمانی کوتاه قیمت جو بالا می‌رود و بعد از آن نوبت به ذرت می‌رسد که این نوسانات قیمتی بر تولید تأثیرگذار است.

وی درباره افزایش قمیت چند درصدی قیمت گوشت گوساله در روزهای اخیر تصریح کرد: قیمت گوشت قرمز در بازارهای جهانی نیز افزایش پیدا کرده است. به‌طوری‌که برزیل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت در جهان با گرانی قمیت این فرآورده روبه‌رو است./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910718-04

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.