نیروی دریایی ارتش عنصر یاری‌دهنده ناوگان تجاری کشورهای فرا منطقه ای

دریادار رستگاری در همایش جهاد گران صنایع دریایی عنوان کرد؛

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش گفت: امروز حضور نیروی دریایی ارتش در خلیج عدن نه تنها باعث تامین امنیت کشور است بلکه به یک عنصر کمکی برای ناوگان تجاری کشورهای فرا منطقه ای تبدیل شده است.

به گزارش حوزه دفاعی – امنیتیممتازنیوز، امیر دریادار رستگاری معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش صبح امروز در همایش  جهادگران صنعت دریا با بیان اینکه نیروی دریایی راهبردی به عنوان یکی از مولفه های قدرت دریایی است، تاثیر این نیرو را برارتقاء سطح فناوری ملی تشریح کرد و افزود: با یک مطالعه اجمالی برروی ابداعات در طول تاریخ بشر، خواهیم دید که بخش عمده پیشرفته های  بشری ریشه نظامی داشته است.

وی اظهارداشت: کشورهایی که در کنار دریا و خصوصاً در جوار دریاهای باز قرار دارند از یک موهبت خدادادی و فرصت بزرگ برخوردارند و کشور ما دریکی از استراتژیک ترین وحساسترین نقاط دریایی دنیا واقع است به عبارتی استقرار جمهوری اسلامی ایران در محدوده اقیانوس هند به سبب اهمیت راهبردی این اقیانوس از موقعیت های ممتاز کشور ماست.

رستگاری با بیان اینکه بیش از ۹۳ % تجارت از طریق ۳۰% مرز دریایی انجام می شود خاطر نشان کرد: ما در مثلث طلایی تنگه های مالاکا، هرمز و باب المندب هستیم که یک سوم تجارت جهانی در این محدوده انجام می شود.

معاون هماهنگ نیروی دریایی ارتش  زیرساختهای دریایی در حوزه سخت و نرم ، ناوگان تجاری با ظرفیت و نیروهای دریایی مقتدر را سر مولفه اساسی اقتدار دریایی دریک کشور دانست وگفت: نیروی دریایی ارتش تا سال ۱۳۸۶ محدوده عملکردش به خلیج فارس و دریای عمان محدود بود و یک نیروی دفاعی و ساحلی محسوب می شد، اما بنا به تدابیر رهبر معظم انقلاب این نیرو از آن تاریخ به بعد به یک نیروی راهبردی با ویژگیهای خاص تبدیل شد.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز حضور نیروی دریایی ارتش در خلیج عدن نه تنها باعث تامین امنیت کشور است بلکه به یک عنصر کمکی برای ناوگان تجاری کشورهای فرا منطقه ای تبدیل شده است.

رستگاری با اشاره به بازتاب وسیع  رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۰ اذعان داشت: نیروی دریایی ارتش به عنوان جزئی  از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اتکال به خداوند وتکیه بر نیروهای انسانی ولایتمدار، متخصص و کارآمد با حضور در آبهای آزاد ثابت کرده است که نه تنها تحریم ها براین کشور بی اثر است بلکه تمامی این تحریمها به فرصت تبدیل شده و امروز ما می توانیم سینه در سینه جهانخواران در هر کجای دنیا که نیاز باشد حضور یابیم.

دریادار رستگاری با بیان اینکه « دکتر جلیلی در مذاکرات اخیر ۱+۵ ، آمادگی کشور را جهت مشارکت دریایی نیروی دریایی ارتش به منظور سیادت دریایی در ورای حوزه استحفاظی جمهوری اسلامی ایران و در دریاهای آزاد  عنوان کرد » افزود: ما معتقدیم که قدرت دریایی پیشران  برنامه پنج ساله خواهد بود و بر این باوریم که اقدامات دریا محور در اقتدار کشور بسیار اثرگذار است.

معاون هماهنگ نیروی دریایی ارتش گفت: کیفیت محصولات نیروی دریایی نسبت به سایر نیرو ها از پیچیدگی و فناوری های خاصی برخوردار است و نیروی دریایی ارتش در حوزه های سطح ، زیر سطح ، اثر سطح ، تکاوران وتفنگداران دریایی نیازمند همکاری صنعتگران حوزه دریاست.

رستگاری ارتقاء فرهنگ دریایی صنعتگران و تفکر دریایی دولتمردان را در بحث بهبود تکنولوژی امری ضروری دانست وافزود : حقیقتاً وجود یک دولت دریا گرا می تواند در دستیابی به اهداف صنایع دریایی و به دنبال آن توسعه صنعت ملی بسیار اثرگذار و شتاب دهنده باشد.

در ادامه این همایش، سرتیپ محد حسن نامی رئیس سازمان جغرافیایی ستاد کل نیروهای مسلح حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش در نقاط استراتژیک دریاها را یک حضور  فرا کروی دانست و اظهار داشت : این حضور نیازمند پشتیبانی وحمایت یک صنعت دریایی قوی است که بتواند نیروی دریایی راهبردی ارتش آموزش دیده و منضبط را تامین کند.

گفتنی است، در دومین کنگره ملی صنایع دریایی و دریانوردی ایران با عنوان نقش جهادگران صنایع دریا و دریانوردی در توسعه پایدار کشور که در مرکز همایش های بین الملی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد حدود هفتصد نفر از مدیران نیروی دریایی راهبردی ارتش ، مسئولین عالی رتبه کشوری و اساتید دانشگاه حضور داشتند.

در پایان این همایش از دست اندرکاران و خلاقان عرصه صنعت دریا با اهداء تندیس همایش تقدیر شد.
/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.