نگاهی به زوایای مختلف پروانه اپراتور چهارم; پروانه‌ای برای توسعه شبکه یا ارائه خدمات؟

نگاهی به زوایای مختلف پروانه اپراتور چهارم; پروانه‌ای برای توسعه شبکه یا ارائه خدمات؟

حسین عنبرستانی – طیف برق : تیر ماه ۱۳۸۹ قائم مقام وقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صحبت از به میان آمدن اپراتوری کرد که آن زمان حتی در مورد نام آن، اما و اگرهای بسیاری مطرح شد و کارشناسان و مسئولان دولتی مواضع متفاوتی را برای ورود این بازیگر تازه‌وارد اتخاذ نمودند. بعد از حدود دو سال از مطرح شدن این اپراتور و بحث‌های فراوان درباره مزیت‌ها و معایب ایجاد آن و تغییر و تحولات رخ داده، سرانجام در خرداد ماه امسال پروانه این اپراتور به کنسرسیوم ایرانیان نت واگذار گردید.
با توجه به واگذاری پروانه اپراتور چهارم و تأثیری که مفاد پروانه بر روی فعالیت‌های این اپراتور دارد؛ آنچه در این مجال قصد پرداختن به آن را داریم بررسی جزئیات مهم پروانه اپراتور چهارم است.

از مباحث و اخبار رسانه‌ای تیرماه ۸۹ تا بهمن آن سال که بگذریم، اولین گام جدی و رسمی در مورد اپراتور چهارم با مصوبه هیأت دولت برداشته شد که هیأت دولت با ترک تشریفات، مجوز واگذاری پروانه اپراتور چهارم به کنسرسیوم ایرانیان‌نت را واگذار نمود تا این کنسرسیوم که تنها خبر رسمی و قطعی در مورد آن سهام ۲۰درصدی شرکت ارتباطات زیرساخت به نمایندگی از وزارت ارتباطات بود و تا کنون هم اعلام نشده است که باقی سهامداران چه شرکت‌ها و نهادهایی هستند، به طور رسمی به عنوان مجری پروژه فیبر وارد عرصه شود.
طبق پروانه صادر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این اپراتور مکلف شده است تا شبکه دسترسی نوری را مبتنی بر فناوری FTTx  ایجاد نماید. بر همین اساس کابل‌کشی درون منازل و یا دفاتر کار جزء وظایف اپراتور نیست و البته در انحصار آن هم نمی‌باشد. این عدم انحصار فرصتی را برای سایر شرکت‌های فعال در حوزه فیبر فراهم می‌نماید تا به رقابت با دارنده پروانه در این بخش از بازار بپردازند و از این طریق سهمی از بازار فیبر را برای خود کسب نمایند.
دارنده پروانه موظف است تا امکان دسترسی همه فراهم‌کنندگان محتوا را بدون تبعیض به شبکه فراهم نماید. این مسئله با توجه به اینکه مدل دسترسی باز در بسیاری از شبکه‌های فیبر دنیا اجرا می‌شود، مزایای زیادی برای کشور، اپراتور و ارائه‌کنندگان خدمات دارد و رقابت را از سمت زیرساخت‌ها به سمت محتواها و کاربردها جهت‌دهی می‌نماید، البته در صورتی که ساز و کار تعامل بازیگران مختلف مشخص شود تا مشکلات تعامل PAPها و مخابرات تکرار نشود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.