نگاهی به ترین‌های سینما در سال ۲۰۱۲

۹ م دیماه ،

فیلم ابرقهرمانی «انتقام جویان» صاحب رده اول جدول پرفروش‌ترین فیلم سینمای جهان در این سال شده است؛ فیلمی سرشار از هیجان لحظه‌ای اما خالی از هرگونه داستان و درام جذاب.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

آخرین روزهای سال ۲۰۱۲ میلادی را پشت سر می‌گذاریم، سالی که خوشبختانه سال نسبتا خوبی برای سینمای جهان بود؛ از تعداد قابل توجه فیلم‌ها و پویانمایی‌های تولیدشده گرفته تا فروش خوب گیشه‌ها برای آثار ابرقهرمانی و فیلم‌های نام‌آوری مانند «عشق» که جوایز بین‌المللی بسیاری را از آن خود کردند. در نوشتار پیش رو نگاهی می‌اندازیم به پرفروش‌ترین و هم‌چنین برترین فیلم‌های تولیدشده در جهان در طول سال ۲۰۱۲ میلادی.

گیشه ترکان‌ها

در ابتدا و برای جذاب‌تر شدن ماجرای سینما در سال ۲۰۱۲، مطلب را با ارائه فهرست پرفروش‌ترین‌های سینمای جهان آغاز می‌کنیم و کاملا طبیعی است که ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۱۲ از آنِ سینمای هالیوود باشد که علاوه بر توجه به جذابیت، همیشه روی عنصر گیشه نیز به‌طور خاص سرمایه‌گذاری می‌کند و خوشبختانه یا متاسفانه باید اعلام کنیم که فیلم ابرقهرمانی «انتقام جویان» صاحب رده اول جدول پرفروش‌ترین فیلم سینمای جهان در این سال شده است؛ فیلمی سرشار از هیجان لحظه‌ای اما خالی از هرگونه داستان و درام جذاب.

جدول فروش و امتیازهای عجیب

چنان که در این جدول ملاحظه می‌کنید، هیچ یک از فیلم‌های پرفروش سال ۲۰۱۲ میلادی در رده فیلم‌هایی با یک داستان قدرتمند و منسجم نیستند و در مجموع نمی‌توان فیلم‌هایی مانند «انتقام‌جویان» یا «حماسه گرگ و میش» را آثار ماندگاری دانست که تا ابد در یاد و خاطره علاقه‌مندان سینما باقی بماند (البته باید خیزش شوالیه تاریکی را از این قاعده مستثنا کرد)

با این حال، قسمت عجیب‌تر این جدول، میزان ستاره‌هایی است که کاربران «IMDB» به این فیلم‌های پرفروش اعطا شده است، به این ترتیب فیلمی مانند «انتقام جویان» در فهرست این سایت حداقل در کوتاه مدت، بالاتر از شاهکارهایی مانند «ضربه شیطان» ساخته «اورسن ولز» یا «پسربچه» اثر «چارلز چاپلین» قرار می‌گیرد که جای تعجب فراوان دارد.

فیلمی که جهان را تسخیر کرد

امسال در هر جشنواره‌ای که صحبت از سینما باشد، محال است نامی از جدیدترین ساخته «میشائیل هانکه» برده نشود. این فیلم که «عشق» یا در زبان سازنده فیلم «Amor» نام دارد، بدون شک موفق‌ترین و مهم‌ترین اثر غیر آمریکایی امسال سینمای جهان است. در پرونده این درام عاشقانه اروپایی، کسب جایزه نخل طلای جشنواره «کن»، جایزه انجمن منتقدان بوستون، جایزه فیلم‌های اروپایی (EFA)، جایزه انجمن منتقدان لس‌آنجلس، لاس وگاس، نیویورک، سن‌دیه‌گو و واشنگتن‌دی‌سی به چشم می‌خورد. می‌توان گفت که موفقیت‌های این فیلم «هانکه» در سطح جهان، تاحدودی ما را به یاد موفقیت‌های بی‌بدیل فیلم «جدایی نادر از سیمین» می‌اندازد.

فیلم «عشق» داستان زندگی یک زوج کهنسال (ژرژ و آنا) است که در دهه هشتم زندگی خود به سر می‌برند و پیش از بازنشستگی، هردویشان مدرس موسیقی بوده‌اند. در میانه داستان، «آنا» دچار سکته می‌شود و مسیر داستان به سویی می‌رود که عشق این زوج، در بوته آزمایش قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین‌ها

با این وجود تعداد فیلم‌های مهم و قابل توجهی که در سال ۲۰۱۲ میلادی به سالن‌های سینمای جهان آمدند آن قدر هست که بتوان فارغ از میزان فروش یا امتیاز کاربران IMDB بخشی از آن‌ها را به عنوان به یادماندنی‌ترین آثار سینمای جهان در سال ۲۰۱۲ میلادی دسته‌بندی کرد، فیلم‌هایی که در ادامه معرفی می‌شود، از میان ده‌ها فهرست رسانه‌های معتبر و کانون‌های سینمایی بین‌المللی، انتخاب شده‌اند و البته ترتیب خاصی در شماره‌گذاری آن‌ها در فهرست ما در نظر گرفته نشده است.

زندگی پی

فیلم ۱۲۰ میلیون دلاری و سرشار از تصویرپردازی‌های بدیع «زندگی پی» ساخته «آنگ لی» به داستان سفر ادیسه‌وار مرد جوانی به نام «پی پاتل» می‌پردازد که از یک فاجعه دریایی جان سالم به در می‌برد و در دریای بی‌کران با یک ببر بنگال هم‌سفر می‌شود.

فرانکن وینی

پویانمایی نامتعارف «تیم برتون» که به طرز حیرت‌انگیزی به روش ایست‌حرکتی ساخته شده بود چشمان بسیاری را به سمت خود خیره کرد. این داستان عجیب و غریب که در گونه کمدی‌ترسناک به سینماهای جهان آمد، باوجود نام بزرگ تیم برتون که همراه آن بود موفقیت چندانی در گیشه به دست نیاورد اما از نگاه منتقدان و سینماروهای حرفه‌ای، یک اثر به یادماندنی شد.

مشکل با منحنی‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین اتفاقات سینمایی سال ۲۰۱۲ میلادی، حضور دوباره پیرمرد خستگی ناپذیر سینما، «کلینت ایستوود» در کسوت بازیگر نقش اول یک فیلم بود. این کارگردان و ‌بازیگر با فیلم جدیدش نشان داد که در سن ۸۱ سالگی هنوز توانایی در دست گرفتن نقش اول یک فیلم مهم را دارد.

بینوایان

به طور دقیق نمی‌توانم بگویم که این چندمین بینوایان تاریخ سینما و تلویزیون است؛ اما آن‌طور که از شواهد بر می‌آید، درام موزیکال «تام هوپر» که با بازی درخشان «راسل کراو» در نقش «ژاورن» و «هیو جکمن» در نقش «ژان والژان» با مدت زمان ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه ساخته شده است به‌خوبی از پس جذب تماشاگرانی که خط به خط داستان دیکنز را حفظ می باشند، برآمده است.

لینکلن

بازهم نام «لینکلن» روی یک فیلم دیگر؛ از حضور این شخصیت تاریخی آمریکا در نقش شکارچی خون‌آشامان که بگذریم، فیلم امسال «استیون اسپیلبرگ» براساس زندگی رئیس جمهور مشهور آمریکا، فیلم خوش‌ساختی از آب درآمده است که تا به این‌جای کار موفق به جلب نظر مثبت تماشاگران و منتقدان شده است.

اسکای فال

برخلاف بسیاری از دوستان، ما هیچ علاقه‌ای به ترجمه نام این فیلم نداریم و از عنوان «سقوط آسمانی» استفاده نمی‌کنیم. آخرین مجموعه از سری «جیمز باند» درحالی که صاحبانش پنجاهمین سالگرد نمایش اولین جیمز باند را جشن می‌گرفتند تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سینمای انگلستان شد و با یک بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری، جایگاه خود را به عنوان یکی از موفق‌ترین‌های جیمز باند نیز ثبت کرد.

جانگوی از بند رها شده

به‌طور کلی حضور «کوئینتین تارانتینو» در سینما یک اتفاق مهم است، حالا اگر این اتفاق با ساخت یک فیلم وسترن و بازی «جیمی فاکس»، «لئوناردو دی کاپریو» و «کریستوفر والتز» همراه بشود تبدیل به یکی از مهم‌ترین خبرها پایان سال میلادی می‌شود.

خیزش شوالیه تاریکی

جدیدترین بتمن «کریستوفر نولان» به سینماها آمد و با یک فروش خیلی خوب به کارش پایان داد. هم نظر منتقدان مثبت بود و هم نظر تماشاگران و از طرف دیگر تقابل این محصول شرکت «دی سی کمیکز» با «انتقام جویان» اثر «مارول» چندین برابر به ارزش‌های این فیلم نولان افزود؛ با این حال هنوز روشن نیست که آیا خیزش شوالیه تاریکی، آخرین بتمن «کریستین بیل» هم بوده یا نه؟

هابیت: یک سفر غیر منتظره

می‌توان نمایش فیلم «هابیت» در روزهای پایانی سال ۲۰۱۲ میلادی را مهم‌ترین اتفاق سینمای جهان در این سال دانست چرا که پس از ارائه سه‌گانه موفق «ارباب حلقه‌ها» توسط «پیتر جکسون» در دهه ۲۰۰۰ میلادی، مدت‌های مدیدی بود که سینمادوستان منتظر به تحقق پیوستن وعده جکسون برای ساخت «هابیت» بودند.

ترجمه: علی نیک‌فرجام


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.