نگرانی بانک جهانی از سیر صعودی قیمت مواد غذایی در دنیا

افزایش قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی، مسئولان بانک جهانی را نگران کرده است.


به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، بر اساس تازه ترین گزارشِ نظارت بر قیمت غذا که از سوی بانک جهانی منتشر شده است بهای جهانی مواد غذایی در ماه ژوئیه نسبت به ماه پیش از آن ده درصد افزایش داشته است. قیمت ذرت و سویا نیز به علت خشکسالی و گرمای بی سابقه در آمریکا و شرق اروپا به بالاترین حد خود در سالهای اخیر رسیده است.
در فاصله ماه های ژوئن تا ژوئیه، قیمت ذرت و گندم در بازارهای جهانی بیست و پنج درصد افزایش یافته و بهای دانه های سویا نیز افزایش هفده درصدی نشان می دهد. در این میان فقط قیمت برنج چهار درصد کاهش داشته است. در مجموع، شاخص قیمت مواد غذایی بانک جهانی که بهایِ مواد غذایی را در معاملات بین المللی رصد می کند، شش درصد نسبت به ژوئیه پارسال افزایش یافته و نسبت به زمان اوج گرانی در فوریه سال ۲۰۱۱ نیز افزایش یک درصدی داشته است.
 روند بی ثباتی که در یک سال گذشته در قیمت مواد غذایی مشاهده شد، در فاصله ماه های آوریل تا ژوئیه امسال نیز ادامه داشت. قیمت مواد غذایی که در ماه آوریل افزایش داشت، در ماه های مه و ژوئن کاهش نشان داد و در ماه ژوئیه سیر صعودی خود را از سر گرفت.
در همین حال، افزایش بی رویه قیمت مواد غذایی در کشورهای مختلف و بالاخص قاره آفریقا در سه ماه گذشته ادامه داشته است. کشورهای جنوب بیابان صحرا در آفریقا بیشترین میزانِ افزایش قیمت ذرت را تجربه کردند، به گونه ای که قیمت ذرت در موزامبیک افزایش صد و سیزده درصدی داشت. در این میان، ساحل و مناطق شرق آفریقا نیز با رشد تصاعدی قیمت ذرت خوشه ای مواجه شدند. به عنوان نمونه بهای این محصول در سودان جنوبی و سودان به ترتیب ۲۲۰ و صد و هشتاد درصد افزایش داشته است.
بنابه گفته کارشناسان، شرایط آب و هوایی نقش مهمی را در افزایش ناگهانی بهای غذا در ماه ژوئیه داشته است. خشکسالی، آثار زیانبار اقتصادی، فقر و سوء تغذیه را به همراه دارد. به عنوان مثال، پیش بینی می شود که خشکسالی های شدید در مالاوی که هر بیست و پنج سال یکبار رخ می دهند، می توانند آمار فقر در این کشور را هفده درصد افزایش دهند و بیشترین آسیب نیز متوجه اقشار کم درآمد روستایی خواهد بود. در هند، ضررهای ناشی از خشکسالی در فاصله سالهای ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۲ میلادی، منجر به کاهش شصت تا هشتاد درصدی درآمد سالانه خانوارها در مناطق حادثه دیده شده است.
در صورت تشدید بحران، بانک جهانی آماده است که کشورهای متقاضی را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یاری کند. بانک جهانی بدین منظور تدابیری مانند افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صنایع وابسته، توصیه برای سیاست گذاری، سرمایه گذاری های زود بازده و حمایت از برنامه جهانی غذا و امنیت کشاورزی در نظر گرفته است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.