نگرانی امام(ره) از حضور برخی در حوزه/ قرائتی: نماز مال من نیست

نگرانی امام(ره) از حضور برخی در حوزه/ قرائتی: نماز مال من نیست

مهر، برخی از اخبار گروه دین و اندیشه از ابتدای هفته تاکنون ‏چنین است.

قرائتی در جمع مستندسازان
شنبه گذشته نشست مسئولان ستاد اقامه نماز با مستند سازان و تعدادی از مسئولان فرهنگی کشور  در سازمان تبلیغات اسلامی برگزارشد. در این نشست حجت الاسلام قرائتی دبیر ستاد اقامه نماز کشور گفت: نماز مال من نیست و من خود را مسلمان تر از شما نمی‏دانم، پس باید هرکدامتان دِینتان به نماز را ادا کنید.همچنین اشاره شد که مسئله نماز و اقامه آن با تربیت و پرورش جامعه دینی اتصال غیر قابل انفکاکی دارد و بایستی مفاهیم دینی و مذهبی با کارهای تحقیقاتی زیربنایی در صدا و سیما پخش شوند. زیرا اگر نماز مورد قبول خدا واقع نشود، هیچ عمل و عبادت دیگری از انسان مورد قبول خداوند قرار نمی‎گیرد.

گفتگوی حجت الاسلام زائری درباره منشور روحانیت امام(ره)
حجت الاسلام زائری در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری مهر پیرامون منشور روحانیت حضرت امام(ره) گفت: باید مراقب باشیم همان جریانی که امام نگران حضور آنها در حوزه‎هاست، به بهانه تفسیر، این منشور را دوباره به محاق نبرند.

همایش ملی “هنر و تمدن شیعی”
یکشنبه و دوشنبه گذشته هم همایش ملی “هنر و تمدن شیعی” در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزارشد. دکتر اعوانی یکی از سخنرانان این همایش با بیان اینکه هنر شیعی مبتنی بر ولایت است؛ به تفاوت هنر شیعی با هنر جدید پرداخت و گفت: هنر آنطور که در جهان امروز اتفاق افتاده با علم جدید همراه است اما از حکمت الهی جداست و در واقع امروز هم علم و هم هنر از حکمت بریده است و اگر علوم با حکمت الهی پیوند می‏خوردند اسلامی می شدند.

دکتر ولایتی سخنران دیگر این همایش به تبیین تفکر شیعه در شکل دهی هنر اسلامی پرداخت و گفت: در بررسی سیر اجزاء مختلف تشکیل دهنده فرهنگ و تمدن اسلامی از همه دیررس تر از نظر تکاملی” هنر” است وی در میان هنرهای اسلامی معماری را از جامعیت بیشتری برخوردار دانست. و به برجسته ترین معماری های اسلامی در طول تاریخ،اشاره کرد ازجمله میدان نقش جهان اصفهان را در میان دیگر معماری های اسلامی گوهری درخشان توصیف کرد و افزود: مجموعه نقش جهان همراه دیگر آثار معماری اصفهان که از دوره صفویه بر جای مانده از کیفیت و جامعیت بی نظیری برخوردار است.

اجلاس”ادیان و بیداری معاصر”
همچنین در روزدوشنبه  اجلاس “ادیان و بیداری معاصر”با حضور اندیشمندانی از ایران، یونان، واتیکان، کانادا، هند، پاکستان، تایلند، لبنان، کره جنوبی، سودان و سوئیس در تهران آغاز به کار کرد، محمد رضا دهشیری دبیر این اجلاس با اشاره به تبیین رسالت ادیان گفت: آگاهی بخشی در جامعه بشری برای رهنمود ساختن بشر به سمت سعادت و تعالی با اتکا به تعالیم معنوی است و گردهمایی امروز جرقه ای برای رسالت ادیان و وظیفه ادیان درباره بیداری است.

سخنران دیگر این اجلاس دکتر باواجین دبیر کل پارلمان رهبران ادیان آمریکا بوده که ضمن اظهار علاقه خود به ایران گفت: ایران دارای یک مسئله منحصر به فرد است و آن اینکه دین مسئله ثانویه نیست ومن هم افتخار می کنم که یکی از فاکتور های هویت من دینم است. وی با اشاره به جنبش وال استریت گفت: واکنش ادیان نسبت به وال استریت چیست؟ چرا رهبران ادیان ساکت اند؟ آیا آنها تحت فشار سیاسی اند یا اینکه راضی نیستند این مسائل را مطرح کنند. چون جوانان فعال این حوزه به دنبال سئوالات خود هستند و کسی باید باشد تا به آنان پاسخگو باشد. ما به دنبال دیپلماسی دینی هستیم و هر روزه از رهبران دینی خواسته می شود که با دیپلماسی دینی ممزوج شوند و رهبران باید برخیزند و راهی برای خروج از تنش پیدا کنند. این رهبران دینی هستند که باید مسیر را به جوانان نشان دهند و من از رهبران ادیان می خواهم که مسیر درست را به جوانان نشان دهند.

گرامیداشت مقام شهید مطهری وهفته معلم

این هفته برنامه‏های متعددی در پاسداشت و بزرگداشت شهیدآیت الله مطهری در سراسر کشور برگزارشد. از جمله هشتمین همایش جهانی حکمت مطهر که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صداو سیما و خانواده شهید مطهری و جمعی از اندیشمندان و متفکران خارجی و ایرانی در سالن همایشهای بین المللی صداو سیما سه شنبه ۱۲ اردیبهشت همزمان با روز معلم و سالروز شهادت شهید مطهری برگزار شد.
 

لاریجانی در این همایش اظهارداشت: به فرموده امام(ره)، شهید مطهری ایدئولوگ انقلاب است، بنابراین اندیشه او نباید منحصر به این برنامه‎ها و همایشها شود بلکه هر فرد مسلمان باید نسبتش با این مرد الهی را بداند. به دلیل اینکه در سالهای انقلاب مشغول کارهای اجرایی در قسمتهای مختلف سازمانی از جمله دربخشهای امنیتی و قانونگذاری کشور بوده‏‎ام این را دریافتم که حرکت کلی نظام با توجه به دیدگاههای که رهبران آن داشتند با اتکا و تعلق خاطری به اندیشه‎های شهید مطهری گره خورده است.

 موج محکومیت قرآن سوزی در محافل جهانی

 این هفته در پی استمرار توطئه‌های کفر جهانی علیه دنیای اسلام  شاهد قرآن‌سوزی یک کشیش آمریکایی، بودیم سازمانها و گروههای اسلامی درسراسر جهان با صدور اطلاعیه‎هایی، جسارت‌ها و اهانت‌های مکرر نسبت به ساحت مقدس قرآن کریم را که قطعاً با پشتیبانی و تحریک سردمداران آمریکایی و صهیونیستی صورت گرفته است، را شدیداً محکوم کردند.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران

سه شنبه این هفته هم بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باحضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی وانتشارات مختلف ازجمله حوزه دین و اندیشه افتتاح شد. سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در این مراسم گفت: امسال سعی کردیم با بهره گیری از ۲۴ دوره نمایشگاه کتاب تهران رونق بیشتری به نمایشگاه بدهیم تا انشاءالله هم شاهد توسعه کیفی و هم توسعه کمی باشیم.وی سپس با قرائت شعری درباره نمایشگاه بیست و پنجم تاکید کرد: واژه کتاب در قرآن ۲۳۰ بار به کار رفته که ۴۹ بارآن منظور قرآن بوده است.درعظمت این واژه(کتاب) همین بس که قرآن را به ذهن ما متبادرمی کند. این نمایشگاه تا ۲۳ ادامه دارد.یادآور می‏شود که انتشارات دارالحدیث در ۳۰۰ عنوان کتاب که  ۳۰ عنوان کتاب و نشریه از انتشارات سال ۹۰ آنهااست در نمایشگاه شرکت دارد.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.