نگرانی بانک‌های مرکزی جهان از گسترش بحران یورو

بلومبرگ طی گزارشی اعلام کرد بانکهای مرکزی جهان از ژاپن گرفته تا انگلیس و کانادا به شدت نگران گسترش بحران مالی و بدهی منطقه یورو به سایر کشورها هستند.

نتایج انتخابات روز یکشنبه یونان نقش مهم و بزرگی در تعیین سرنوشت این کشور در منطقه یورو خواهد داشت .

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی خروج احتمالی یونان از منطقه یورو نه تنها به ضرر این کشور خواهد بود بلکه تاثیرات منفی زیادی را بر سایر کشورهای اروپایی و در نتیجه اقتصاد جهان خواهد داشت .

نشست وزرای دارایی و روسای بانکهای مرکزی گروه بیست در حالی پیش از برگزاری رهبران سیاسی این گروه برگزار شد که اسپانیا چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو نیز به تازگی مجبور به دریافت کمک مالی ۱۲۵ میلیارد دلاری از اروپا شده است تا به سیستم بانکی خود سر و سامان دهد .

بر این اساس ، پیروزی حزب چپگرای یونان در این کشور به معنای پایان سیاستهای ریاضتی و در نتیجه خروج این کشور از یورو خواهد بود . مروین کینگ رییس بانک مرکزی انگلیس هشدار داد بحران مالی و بدهی منطقه یورو ابری سیاه و بزرگ از نااطمینانی را در اقتصاد جهانی ایجاد کرده است .

رییس بانک مرکزی کانادا نیز هشدار داد اگر بحران مالی و بدهی یورو تشدید شود این مساله شوم بزرگی بر اقتصاد کانادا و بازارهای مالی بین المللی وارد خواهد کرد . ماساکی شیراکاوا رییس بانک مرکزی ژاپن نیز هشدار داد بحران مالی و بدهی منطقه یورو بزرگترین تهدید علیه رشد و رونق اقتصادی ژاپن به شمار می رود .

به نظر می رسد بانکهای مرکزی در کشورهای توسعه یافته و صنعتی و در برخی از کشورهای در حال توسعه و نو ظهور قصد دارند سیاستهای انبساطی پولی را ادامه دهند .

بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا تاکید کرد بحران مالی یورو بزرگترین تهدید علیه رشد اقتصادی آمریکا است و فدرال رزرو حاضر است تا به اجرای سیاستهای انبساطی پولی خود ادامه دهد . ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا نیز ضمن ثابت نگه داشتن نرخ بهره بانکی بر لزوم اجرای سیاستهای انبساطی در اروپا تاکید کرده است . بانک مرکزی چین نیز برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی نرخ بهره بانکی را کاهش داده است .
۳۹۳۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.