نگران کاهش جمعیت هستیم

در حال حاضر با رشد منفی جمعیت روبرو هستیم که این امر باعث نگرانی وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، دکتر علیرضا مصداقی‌نیا در همایش روز جهانی جمعیت که با شعار «دسترسی همگانی به خدمات سلامت خانواده و باروری» که صبح امروز در مرکز همایش‌های پردیس پورسینا برگزار شد، گفت: در حال حاضر روند افزایش جمعیت در کشور به گونه‌ای است که ممکن است در سال‌های نه چندان دور با رشد منفی جمعیت روبرو شویم،و خانواده ها به سمت تک فرزندی پیش میروند.   
 
حدود ۳۰ سال گذشته، افزایش نگران‌کننده جمعیت باعث شد که  وزارت بهداشت با حمایت دولت برنامه‌های کنترلی جمعیت را اجرا کند  و بر روند رشد صعودی جمعیت تاثیر گذارد. اما حالا  با کاهش تولد نگران جمعیت  هستیم.
 
مصداقی نیا  ادامه داد: اما در حال حاضر وضعیت جمعیت کشور طوری  است که اجرای برنامه‌های کنترلی دیگر مورد نیاز کشور نیست. ، البته وزارت بهداشت نگاه سلامت‌نگر خود را در اجرای برنامه‌هایش به گونه‌ای ادامه می‌دهد که نوزادان، مادران و خانواده‌های سالمی داشته باشیم.
 
معاون بهداشت ادامه داد: کاهش یا افزودن بر جمعیت نیز بستگی به سیاست‌های کلانی دارد که دست‌اندرکاران نظام باید به آن بپردازند
 
وی با اشاره به اینکه  یک پارامتر که با عنوان «مهارکننده رشد جمعیت» محسوب می‌شود، ازدواج است، گفت: شاهد هستیم که سن ازدواج در کشور افزایش یافته است و به دنبال آن با بالا رفتن این امر سن باروری در زنان نیز افزاش یافته است.  که این باعث می‌شود سرعت افزایش جمعیت به اندازه‌ای که مد نظر ماست، نباشد.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان  اینکه توجه به کیفیت افزایش جمعیت نیز ضروری است، گفت: صحیح است که قابلیت افزایش جمعیت را در کشور دارا هستیم، اما باید در کنار این مقوله به مسائل تربیتی، فرهنگی و آموزشی جمعیت نیز توجه شود.
 
 مصداقی‌نیا سیاست وزارت بهداشت را  در امر جمعیت  سلامت خانواده دانست و اظهار کرد: برای مباحث مربوط به باروری تبلیغ نمی‌کنیم، مگر آنکه بخواهیم برای حفظ سلامت و جلوگیری از تولد فرزندان ناخواسته به خانواده‌ها آموزش دهیم.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز سیاست وزارت بهداشت در قبال جمعیت، سیاست فعالی نیست، عنوان کرد: ما استفاده از وسایل پیشگیری را تبلیغ نمی‌کنیم، اما اگر جایی لازم شد به خانواده‌ها در این خصوص آموزش می‌دهیم./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.