نیاز به واردات ۱٫۲ میلیون تن برنج نداریم

دبیرانجمن حمایت از برنج ایران با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در واردات بی رویه برنج، گفت: با توجه به میزان تولید برنج در کشور به هیچ وجه امسال نیاز به واردات یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج خارجی نداریم.

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با مهر درخصوص وضعیت فعلی تولید برنج در کشور اظهارداشت: با توجه به میزان برداشت برنجهای ارقام پرمحصول و کشت دوباره توسط کشاورزان برنجکار، میزان تولید برنج در حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن برآورد می شود که در مقایسه با میزان تولید برنج در سال گذشته رقم قابل توجهی است.

وی با انتقاد از سخنان یکی از مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه نیاز به واردات یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج داریم، عنوان کرد: با توجه به میزان تولید برنج در کشور به هیچ وجه امسال نیاز به واردات یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج خارجی نداریم.

دبیرانجمن حمایت از برنج ایران در عین حال تصریح کرد: در شرایط فعلی نیاز به واردات ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتن برنج داریم.

وی با تاکید براینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بهتر است دلائل واردات برنج را صریحا به مردم اعلام کند، گفت: به عنوان مثال، مسئولان ذیربط در این وزارتخانه به صورت شفاف به مردم اعلام کنند برای اینکه پول نفت مان از بین نرود می خواهیم از کشوری مثل هند برنج یا گندم وارد کنیم!

علیزاده شایق، تصریح کرد: درصورت تداوم روند بی رویه واردات برنج به کشور آسیب جدی به تولیدکنندگان این بخش در سال تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی وارد خواهد شد.

وی همچنین درمورد میزان خرید تضمینی برنج گفت: تاکنون درحدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تن برنج از کشاورزان برنجکار خریداری شده است.

قیمت برنج در بازار

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با قیمت فعلی برنج در بازار بیان داشت: هرکیلوگرم برنج طارم درجه یک با داشتن ۲ تا ۳ درصد خرده و بدون ناخالصی در بازارهای شهرهای شمالی کشور با قیمتی درحدود ۳۷۰۰ تومان به فروش می رود که البته هرکیلوگرم از این نوع برنج با کیفیت پائین تر در پایتخت با قیمتی در حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان عرضه می شود.

وی افزود: قیمت برنج از مهرماه سال جاری به دلیل اینکه برنج جدیدی به بازار عرضه نمی شود، به صورت تدریجی افزایش خواهد یافت و این موضوع غیرعادی نیست.

بازرگانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.