نیاز ۵میلیارد تومانی برای بازسازی تاسیسات فرسوده/هدر رفت آب باید ۱۵ درصد شود

۲۱ آبان ،

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور درباره واگذاری شرکت‌های آب و فاضلاب به شهرداری‌ها گفت: اگر شهردار‌ی‌ها توانمندی اداره صنعت آب و فاضلاب را داشتند این بخش از شهرداری‌ها به وزارت نیرو منتقل نمی‌شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدمهدی ثمره هاشمی در حاشیه اولین نمایشگاه و جشنواره توانمندی‌های بهره برداری آب و فاضلاب کشور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به انتقال شرکت‌های آب و فاضلاب از شهرداری ها به وزارت نیرو در ۱۵ سال پیش گفت: شهرداری‌ها اگر بتوانند به مسائل شهری، آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها، نوسازی شهری، جمع‌آوری زباله و غیره رسیدگی کنند، هنر بزرگی کرده‌اند.

نیاز به پنج میلیارد اعتبار برای بازسازی تاسیسات

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار کرد:‌ در ردیف بودجه عمومی کشور ردیفی برای اصلاح و بازسازی تاسیسات فرسوده و شبکه‌های آب و فاضلاب دیده نشده است اما برای این کار نیاز به پنج میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان مطلب فوق گفت: یکسری تاسیسات فرسوده وجود دارد که باید توجه داشت برای خدمات رسانی به طور مداوم، تاسیسات نیز باید به صورت دائم کار کنند. بنابراین ممکن است این تاسیسات فرسوده اشکالاتی را درخدمت رسانی به مردم بوجود آورند.

وی با اشاره به دیده نشدن ردیف بودجه برای بازسازی تاسیسات فرسوده، تصریح کرد: در حال پیگیری هستیم تا از سایر منابع مالی از جمله فروش اموال مازاد، استفاده از ردیف خرید تضمینی آب و پساب و استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، بحث اصلاح و بازسازی تاسیسات را دنبال کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که بعضی شرکت‌ها کار بازسازی بخشی از تاسیسات را به طور مستمر و سالانه از محل منابع داخلی خود انجام می‌دهند، گفت: برای بازسازی تاسیسات صنعت آب و فاضلاب کشور به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

میزان هدر رفت آب باید از ۲۶ درصد به ۱۵ درصد برسد

ثمره هاشمی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به ایسنا با بیان این‌که در حال حاضر ۲۶ درصد در بخش شهری هدر رفت آب داریم،‌اظهار کرد: در صورتی که این میزان به ۱۵ درصد برسد به این معناست که حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب از دست می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که میزان استاندارد هدر رفت آب در دنیا چقدر است تاکید کرد:‌ در کشورها میزان هدر رفت آب متفاوت است به گونه‌ای که در بعضی جاها میزان آب بدون درآمد زیر ۱۰ درصد است. اما میزان ۱۵ درصد هدر رفت آب در کشور و منطقه ما قابل قبول است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که قرار بود در بحث هدفمندی‌ کاهش هدر رفت صورت بگیرد، گفت: اجرای بخش دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها را متوقف کرده‌اند بنابراین برای تامین منابع مالی به مشکل برخوردیم.

ادغام آبفای شهری و روستایی بهترین کار است

ثمره هاشمی با ابراز رضایت از ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گفت: این کار بهترین کاری است که می‌توان انجام داد تا مجموعه سازمان یافته و چابکی ایجاد شود.

وی در واکنش به وجود مخالفت بعضی از مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی گفت: خیر، این گونه نیست. کسی مخالف نیست.

آمادگی ایران برای صادرات خدمات فنی ومهندسی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که در هر کشوری که متقاضی باشد، سامانه‌های آب و فاضلاب را اجرا می‌کنیم و یا تصفیه خانه آب می‌سازیم گفت: برای این کار آمادگی لازم را داریم.

وی با اشاره به مشارکت ایران در بخش صنعت آب و فاضلاب کشور عراق اظهار کرد: برای بعضی کشورهای آفریقایی که اعلام نیاز کنند آن‌ها را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم اقدامات مورد نیازشان را انجام دهیم.

ثمره هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: آمادگی مطالعه و طراحی برای اجرای در فازهای مختلف در صنعت آب به طور کامل و در بخش فاضلاب هم در کشور وجود دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.