هادی خامنه‌ای: در دنیای امروز اصل نیروی انسانی است

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان این‌که «در دنیای امروز همه بر این اعتقادند که باید انسان تغییر پیدا کند و اندیشه انسان باید دستخوش تحول شود تا اتفاقی بیفتد»، گفت: تغییر ساختار ها و قوانین و مقررات اگر نقشی هم داشته باشند اندک است و آن چیزی که اصل است نیروی انسانی است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، هادی خامنه‌ای در دومین شب از مراسم فاطمیه با بیان این‌که «یکی از نکته‌هایی که قرآن کریم به مثابه کتاب هدایت و معلم بشر همیشه بر آن تاکید دارد این است که سرنوشت بشر در اختیار خود اوست» ادامه داد: در چارچوب عقیده‌ای که در مورد جبر و اختیار داریم و معتقدیم که خداوند به همان اندازه که به بشر تکلیف داده، همان اندازه اختیار هم داده است و اگر از اختیار و اراده سخن بگوییم منظور همان چارچوبی است که قبلا برای ما تعریف کرده‌اند و بنابراین انسان هرگاه اراده کند می‌تواند در جامعه منشا تحولات و تغییرات گوناگون باشد.

وی با بیان این‌که «طبیعتا شرط اساسی این است که انسان احساس نیاز به تحول داشته باشد»، عنوان کرد: آشنایی با نیاز و احساس نیاز باعث می‌شود که انسان به دنبال هدف خاصی که مورد نیاز اوست حرکت کند و به آن خواهد رسید. رسیدن به این سرنوشت و سرانجام هم احتیاج به فکر و اندیشه دارد که خداوند تاکیدات فراوان بر آن دارد و عقل و اندیشه را به همین منظور به بشر داده و تاکید دایمی بر بکارگیری از آن دارد.

وی با اشاره به این‌که «همه چیز در عالم هستی به این بستگی دارد که شما در اندیشه و قدرت تفکرتان تغییراتی را ایجاد کنید»، گفت: همه اینها وابسته به افراد و نیروی انسانی است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان این‌که «در این رابطه چند نکته مهم است»، بیان کرد: بعضی معتقدند که تحولات و تغییرات را می‌توانیم از راه تغییرات در ساختارهای اجتماعی و مدیریتی ایجاد کنیم که در این صورت همه چیز تغییر می‌کند و با جابجایی آن‌ها اصلاحات صورت می‌گیرد و اگر یک سری مقررات را هم در کنار آن عوض کرده و مترقی کنیم و طبیعتا جامعه اصلاح می‌شود. آن‌ها معتقدند که ساختارها اصل هستند و نیروی انسانی نقش کمتر و حداقلی دارد و شما نیازی ندارید برای اصلاحات دست به نیروهای انسانی بزنید که این نظر مردود است و صاحب نظران غالبا رد می‌کنند.

وی تاکید کرد: در دنیای امروز همه بر این اعتقادند که باید انسان تغییر پیدا کند و اندیشه انسان باید دستخوش تحول شود تا اتفاقی بیفتد. تغییر ساختار ها و قوانین و مقررات اگر نقشی هم داشته باشند اندک است. همه ساختارها مانند قانون را انسان وضع می‌کند و از کار می‌اندازد. بهترین قوانین در صورتی که در دسترس نیروهای انسانی ضد تحول و ضد اصلاح قرار گیرد به راحتی دور زده می‌شود. ساختارها از خاصیت می‌افتد، بنابراین آن چیزی که اصل است نیروی انسانی است و قرآن هم همین را می‌گوید.

وی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه بشر در محیط زیست خود هم شرایط و قوانینی که بر این محیط حاکم است را درست رعایت نکند بعد از مدتی همه چیز به هم می‌ریزد. در سیستم محیط زیست انسان وجود هر موجودی اعم از خاک آب نبات حیوانات مکمل یک مجموعه‌ای هستند که به آن‌ها اکوسیستم گفته می‌شود که اگر برخلاف قوانین و مقررات آن‌ها برخورد شود اکوسسیتم را بهم زده‌اید و به همان میزان آن ضربه وارد می‌کنید.  

خامنه‌ای خاطرنشان کرد: در مسایل معنوی و انسانی هم همین گونه است و سنت‌های حاکم بر ز ندگی بشر چه مادی و چه معنوی با هم تفاوتی ندارد. اگر چنانچه در جامعه‌ای متناسب با شرایط و آن‌چه را که خداوند هستی برای ما قرار داده است عمل نکنیم آن جامعه و هستی با ما برخورد خاصی مانند برخورد با یک انسان متخلف انجام خواهد داد؛ بنابراین انسان‌ها اصل هستند و برای اینکه بتوانند تغییرات را به طور صحیح انجام دهند باید آموزش ببیند، کادرسازی شوند و سطح آگاهی آنها بالا برود.

وی افزود: همانطور که ما و شما که به عنوان طرفدار روش خاصی هستیم و همه‌مان عقاید نسبتا نزدیک به هم برای اصلاح جامعه داریم و به دنبال اصلاح از راه اصلاح نیروی انسانی هستیم این حقیقت را همه می‌دانند که راه همین است بنابرایرن قدرت‌های نامشروع و دیکتاتورهای ستمگر دنیا هم برای تحکیم پایه‌های قدرت‌شان طبعا نیاز به کارگزارانی دارند که آگاه، و کاربلد باشند و بتوانند مسیر اقتدار را برای آن‌ها هموار کرده و خدمتگزار باشند. طبیعتا این آگاهی که آن کارگزاران دارند الزاما در خدمت اقتدار و سلطه آن‌ها خواهد بود و امروز در همه جای دنیای این را می‌بینیم که قدرت‌ها، کشورهای بزرگ و قدرت‌های استعمارگر در حال پیشرفت و توسعه هستند و این توسعه را مدیون همان مجموعه‌ نیروهای انسانی آگاه و کاربلد هستند.

وی گفت: کارگزاران و کاربلدها از یک طرف باید در خدمت حکومت و حاکمیتی باشند که در خدمت او هستند و قدرت‌ها که از یک طرف از چنین کارگزارانی استفاده می‌کنند، همزمان وظیفه خود می‌دانند که توده‌های عادی مردم را در نا آگاهی و بی خبری نگه دارند تا بهتر از آن‌ها اطاعت کنند و کمتر اعتراض و تمرد داشته باشند که این اصل کلی و شناخته شده است و قرآن هم به این مساله اشاره دارد و یک نمونه‌اش درباره ذکر زندگی اقتدارگرایانه فرعون است.

ادامه دارد….

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.