هجوم پلانکتون ها از گرما به سمت قطب

۱۵م آذر ،

گرم شدن هوای زمین سبب حرکت جوامع پلانکتون به سمت قطب شده است.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ANSA ایتالیا بخش علم و تکنولوژی، گرم شدن زمین تنوع زیستی اقیانوسها را تهدید می کند.

براساس این گزارش، پلانکتون ها براثر گرم شدن آب اقیانوسها به سمت قطب حرکت کرده اند.
گرم شدن آب و هوای زمین بر روی آب اقیانوس ها تأثیرگذار بوده و سبب شده موجودات کوچک همچون پلانکتون ها، فیتوپلانکتونها که در آب به صورت معلق شناورند و منبع غذایی بسیاری از جانوران آبزی می باشند به سمت نواحی خنک تر و قطب حرکت کنند.

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه علم و صنعت فرانسه که در مجله طبیعت و تغییر آب و هوا منتشرشده نشان می دهد که افزایش دی اکسید کربن جو تنوع زیستی اقیانوس ها را تهدید می کند.

گرمایش جهانی ناشی از افزایش گازهای گلخانه ای جامعه بزرگی از پلانکتونهای اقیانوس اطلس شمالی را مجبور به مهاجرت به سمت قطب کرده است، دی اکسید کربن سبب تغییر ماهیت شیمیایی آبهای اقیانوس ها شده و آن را بیشتر به سوی اسیدی بودن سوق داده است این فرآیند سبب شده که به طور خاص روند کلسیفیکاسیون موجودات دریایی تحت تأثیر قرار گیرند و فرآیند زیستی درسطح مولکولی و بومی دستخوش تغییر شود و این امر سبب شده اینگونه موجودات درخطر انقراض قرار گیرند که این مسئله خود حیات شکارچین بزرگتر را به خطر می اندازد.

محققان اثرات اسیدی شدن آب اقیانوس ها و گرم شدن دمای آب را بر روی رفتار گونه های آبزی اقیانوس اطلس شمالی تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند فرآیند کلسیفیکاسیون که یک عنصر حیاتی در آب اقیانوس ها به شمار می رود دستخوش تغییر شده است.

همچنین نتایج این تحقیق که بر روی گونه های دریایی ازسال ۱۹۶۰ تاسال ۲۰۰۹ انجام گرفته نشان می دهد براثر گرم شدن آب اقیانوس ها تغییر ناگهانی در جوامع پلانکتون رخ داده است.
محققان متوجه شده اند که جوامع پلانکتون به سمت قطب ها حرکت کرده اند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.