هرجا که زبان هست شایعه‌ام به دنبال اوست – اخبار اجتماعی

هرجا که همنشین گروهی یا فردی می‌شویم بی شک صحبت‌ها و اطلاعات زیادی رد و بدل می‌شود که تنها با تاملی دقیق می‌توان کذب و راست بودن آنان را فهمید.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، افرادی که در جامعه سخنانی لغو و باطل که به اصطلاح آن را شایعه می‌نامند، می‌زنند گاها دچار مشکل بوده و طرز فکر عده‌ای را نسبت به قسمتی و یا افراد دیگر عوض می‌کنند و آنان را دائما دچار شک و تردید کرده و بدگمانی را افزایش می‌دهند.
یک آسیب شناس اعلام کرد: به طور کلی شایعه به خبری گفته می‌شود که شیوع پیدا کرده باشد و زمانی کاربرد دارد که قصد و نیت آن به کارگیری انتشار خبری پوچ و توخالی باشد البته لازم به ذکر است که با شایعه نمی‌توان صرفا به عنوان یک کلمه برخورد نمود زیرا خود موجب حاصل رفتارها و واکنش جامعه و مردم شنونده می‌شود و به نوعی خود عامل محرک‌ است.
شاهپوری در رابطه با آسیب‌های شایعه،‌اذعان داشت: می‌توان گفت جایی که زبان هست شایعه‌ام وجود دارد و نیز از کوچک‌ترین مشکلات آن دو به هم زنی دو دوست و یا دو خانواده است و بزرگترینش جنگ‌های بین ملت‌ها و کشورها را می‌توان نام برد که هر یک پیشه‌ای در شایعه پراکنی دارند.
وی در ادامه اعلام کرد: البته کسانی که از شایعه به عنوان حربه‌ای برای اهداف خود استفاده می‌کنند آگاهند که برای ایفای نقش موثر آن باید هرچه بیشتر شایعه را به واقعیتش نزدیک‌تر کنند و این در صورتی موثر نخواهد بود که فرد شنونده عاقل باشد و عجولانه در رابطه با شنیدهایش اقدام نکند.
شاهپوری در رابطه با اهمیت منع شایعه در کلام ائمه و معصومین گفت: اسلام در رابطه با افرادی که شایع پراکنی می‌کنند می‌گوید: به چیزی که علم و اطمینان نداری، اطمینان مکن و آن را بر زبان نیاور،‌زیرا گوش و چشم و دل آدمی جوابگو خواهند بود و یا به روایت امام سجاد: هرگونه که دلت بدان مایل است نمی‌توان لب بگشایی، و امیر المومنین حضرت علی (ع) در خطبه ۷۸ نهج البلاغه می‌گوید: از نقل مطالبی که در آن اطلاع کافی ندارید پرهیز کن زیرا اشرار، مطالب براساس یعنی شایعات را علیه من به گوش شما می‌رسانند.
گفتنی است: شایعه به طور کلی در ا فرادی صورت می‌پذیرد که غالبا روحیه خود نما دارند ابتلا به پر حرفی‌اند، حقارت را در خود می‌بینند، شرارت را سرلوحه کار خود کردن،‌ضعف ایمانی دارند و یا حتی از این کارشان برای اهداف نفع می‌برند./ز


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.