هر ایرانی در سال ۱۸ دقیقه مطالعه می کند

‘ مجدالدین معلمی ‘ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سمنان افزود : براساس نظر سنجی انجام شده توسط شورای فرهنگ عمومی کشور سرانه مطالعه غیردرسی در سال گذشته کمتر از ۳۰ ثانیه رشد داشته است.

وی اضافه کرد: سرانه مطالعه در کشور اعم از روزنامه ، سایت ها ، قرآن ، ادعیه ، مجلات نزدیک به ۸۰ دقیقه می باشد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ما آرمانی نیست گفت : از نظر سرانه مطالعه در منطقه اول هستیم و بعد از ما کشور ترکیه با فاصله بسیار زیاد دوم است.

وی تعداد اعضای کتابخانه های عمومی کشور را دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت : نزدیک به ۳۰۰ میلیون جلد کتاب در کتابخانه های عمومی کشور وجود دارد.

معلمی در خصوص خرید کتاب گفت : کتابخانه های عمومی کشور به سه طریق تقویت می شوند که خرید متمرکز کتاب توسط نهاد است و سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان از ناشرین کشور کتاب خریداری شده است.

وی افزود : پیش بینی می شود امسال نیز حدود ۳۰ میلیارد تومان کتاب از ناشرین خریداری و به کتابخانه ها اهدا شود.

وی ادامه داد : شیوه دوم تقویت کتابخانه ها ، خرید از طریق طرح کتاب من است که به این وسیله در سال گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کتاب خریداری شده است.

وی شیوه سوم را اهدا کتاب توسط مردم بیان کرد و گفت : ما برای خرید کتاب هیچ محدودیتی نداریم ولی در فضای کتابخانه ها با مشکل مواجه هستیم.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود : برای توسعه کتابخوانی در کشور برنامه های بسیار متنوع فرهنگی اجرا می شود و ماهانه ۱۵ مسابقه کتابخوانی در این راستا در کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود.

وی اضافه کرد : این مسابقه ها از طریق شبکه کتابخوان ها اجرا می شود و در حال حاضر ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر در این شبکه عضو هستند.

وی بزرگترین پروژه نهاد کتابخانه های عمومی کشور را افتتاح ایستگاه های مطالعه عنوان کرد و گفت : امسال این ایستگاه ها تا شهریور ماه با ۳۰۰ ایستگاه آغاز بکار می کنند و تا پایان سال به یک هزار و ۱۰۰ ایستگاه در سراسر کشور افزایش پیدا می کند.

وی افزود : در هر ایستگاه ۱۵ عنوان کتاب در موضوعات خانواده ، کودک ، اجتماعی و… وجود دارد.

حدود دو هزار و ۸۰۰ کتابخانه عمومی و مشارکتی با بیش از۳۰۰ میلیون جلد کتاب در کشور وجود دارد.ک/۳

۶۰۸/۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۸۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.